”Att göra Norrbotten till en bättre plats att leva och verka i”. Jag är en oerhört stolt vd för ett företag som finns till av ett enda skäl – samhällsförbättring.
Den citerade meningen ovan kommer från den sista meningen i Norrbottens Medias affärsidé. I grunden handlar det om något så självklart som vårt redaktionella innehåll. Journalistiken är kärnan i vår verksamhet. När våra journalister är som bäst funkar vi som en demokratisäkring. Vi granskar makten, slår vakt om medborgarnas rättigheter och driver på samhällsförbättring. Det är kort sagt därför vi finns till - i Kurirens fall i 157 år, i NSD:s fall snart 100 år.
Vi är stiftelseägda och har därmed ägare som helt saknar privat vinstintresse. Alla pengar vi genererar stannar i verksamheten, och används för att utveckla vårt redaktionella innehåll. Mitt jobb som vd är att se till att det finns resurser för att finansiera det samhällsviktiga redaktionella innehållet. Det motiverar mig oerhört.
Den ständiga ambitionen att göra Norrbotten bättre återspeglas även i Norrbottens Medias övriga åtaganden, vid sidan om journalistiken Några exempel:
Vi samarbetar sedan flera år med Vilda Kidz, och deltog även som sponsor i den gångna helgens Vilda Kidz-gala.
Tillsammans med Luleå Lions club har vi under åren samlat ihop mångmiljonbelopp till välgörenhet i Norrbottens Lucia-arrangemanget.
Vi och våra läsare utser varje år Årets Norrbottning, Årets Luleåbo och Årets Bodensare. Vi finns också med som arrangörer och sponsorer av Luleå Business Awards, och delar även ut priset Årets nytänkare. Alla priser har som syfte att visa och lyfta fram viktiga förebilder och hjältar i vårt län.
Utöver detta sponsrar vi mängder av olika samhällsviktiga och engagerande arrangemang i Norrbotten.
Vår samhällsviktiga verksamhet skulle dock stå sig helt slätt utan våra prenumeranter och annonskunder. Det är tack vare er vi kan fortsätta att göra Norrbotten bättre. Tack!
Mats Ehnbom
Vd och ansvarig utgivare