I NSD:s 100-åriga och Norrbottens-Kurirens 158-åriga historia är det mycket som har hänt i utvecklingen.
Antal utgivningsdagar, konkurrensförhållande och publiceringssätt är i mångt och mycket helt annorlunda. Innehållet skiljer sig också en del åt.
Men en konstant är att vi, precis som år 1919 och 1861, vill nå ut till så många läsare som möjligt och engagera våra prenumeranter.
Det som en gång kallades för en "läst artikel" kan enkelt översättas till "ett klick" i dagens digitaliserade värld.
Ändå har det i folkmun blivit något fult för en journalist att "försöka få klick" på sin artikel.
För mig är det den kanske märkligaste hånfulla kommentar som cirkulerar. Det, om något, tar jag snarare som en komplimang. Ungefär som "bra utfört arbete". Ett klick innebär att någon har ansett att min artikel har varit så pass intressant att man velat få läsa mer om just det jag har skrivit.
Sen finns det naturligtvis fler parametrar som avgör kvaliteten på en text. Hur lång lästid det är på artikeln är ett annat verktyg, som i kombination med klick, ger en ännu bättre bild av läsarnas betyg på det utförda arbetet. Det ger mig ingenting som journalist ifall jag skriver en lockande rubrik som sedan sviker läsaren med ett tunt, eller tomt innehåll. Då stängs artikeln inom tio sekunder och troligen blir det fler upprörda än berikade läsare. Det ger oss som tidningshus noll värde, snarare tvärtom.
Att däremot ha tusentals läsare som viger över två minuter åt en artikel, vilket är relativt mycket i den digitala världen, visar att vi har lyckats träffa väldigt rätt i både ämnesval, innehåll, rubriksättning, bildsättning och spridning i sociala medier. Många har velat läsa och många har varit nöjda med vad de fick.
Ett färskt exempel är inkomstlistorna som har publicerats i veckan på webben. I skrivande stund är det sportredaktionens solklart mest lästa artikel för dagen. Men inte nog med det. Artikeln är ännu mer överlägsen om vi mäter hur lång tid som prenumeranter har spenderat på att läsa den.
Jag har full förståelse för att det finns olika synpunkter kring intresset i vad olika kändisar har i lön. Vill man inte läsa om det så är det helt okej att välja bort den artikeln och hugga in på något annat som vi producerar. Men vi kommer inte ifrån det faktum att en väldigt stor andel av våra läsare är nyfikna på vad det står i taxeringskalendern.
Så ja, när vi publicerade hoppades jag att vi skulle få klick. Väldigt mycket klick.
Slutligen, när vi ändå är inne på ämnet, vill jag också passa på att tacka alla engagerade läsare. Januari 2019 var sportredaktionens bästa månad på över två år. Aldrig förut har våra prenumeranter velat läsa så mycket av det vi har publicerat. Digital statistik ger oss möjligheten att förfina vårt innehåll och anpassa det mer efter läsarnas intressen och jag skulle vilja påstå att vi på 158 år aldrig har varit så läsaranpassade som vi är i dag.
Jag kan lova att vi kommer fortsätta utveckla vårt innehåll efter vad just du som läsare har för önskemål.