I tre dagar har jag och min kollega från IT Norrbotten varit i Almedalen. Det här var andra gången jag var här och jag kan direkt slå fast – det är viktigt att vara på plats i Almedalen.
Under Almedalsveckan arrangeras 4 108 (!) seminarier. Av dessa handlade närmare var tionde om digitalisering. Det innebär att det är många som vill framföra sin åsikt och sin säljpitch. Det är många som pratar. Vi arrangerade själva tre av dessa 4 108 seminarier. Det vi pratade om var Arctic Connect, den oerhört viktiga sjökabeln för datatrafik som ska sammanbinda Europa och Asien. Det finns två syften med att bygga en sjökabel för datatrafik genom Arktis; dels att säkerställa snabb överföringshastighet mellan Europa och Asien, dels genom att kabeln går på internationellt vatten blir den mindre känslig för avbrott på grund av politisk oro eller monopolsituationer.
En minst lika viktig fråga, på ett lokalt plan, var seminariet "Stadsnät i samverkan". Här ger vi små stadsnät möjligheten att samverka för att kunna erbjuda slutkunderna lika bra förutsättningar till tillgänglighet, valfrihet i tjänsteutbud och kvalité på tjänsten.
Nu säger du som kan räkna, "det där var ju bara två seminarier". Ja, det stämmer – men seminariet om Arctic Connect genomförde vi två gånger.
När det är 4 108 olika åsikter som förs fram är det viktigt att inte bara lyssna till sin egen röst. Det gäller att lyssna till andra också. Att se möjligheter till möten, affärsidéer och nya samarbetspartners. I Almedalen behöver man en liten mun och stora öron. Jag har lyssnat till många människor, fått nya kunskaper, skapat vägar för nya samarbeten – alltihop på bara tre dagar. Skulle jag boka in de här mötena under resten av året skulle jag få åka kors och tvärs genom Sverige under flera veckor, om inte månader. Det är värt att vara på plats i Almedalen.
Jag vill avsluta med en reflektion – åk inte till Almedalen med skjortor som inte har bröstficka. Det är i bröstfickan som du enkelt lägger visitkorten och solglasögonen.