Krönikan: Dataspel – nytta eller nöje?

Mojang som skapade supersuccén Minecraft såldes till IT-jätten Microsoft 2014 för 2,5 miljarder dollar. Volvo såldes till Geely för 1,3 miljarder dollar. Hur skapar vi förutsättningar för dataspelsindustrin i norr?

Krönikör. Jeanette Nilsson, processledare Bodens kommun.

Krönikör. Jeanette Nilsson, processledare Bodens kommun.

Foto: Fotograf saknas!

Krönika2018-01-11 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag heter Jeanette Nilsson och arbetar i Bodens kommun som processledare med ett stort fokus på att skapa förutsättningar så att dataspelsindustrin ska kunna etablera sig och växa i norra Sverige. För drygt ett år sedan så beslutade fullmäktige i Boden och Luleå att ingå ett avtal med målet att inom tio år ha en gemensam folkmängd om minst 115 000 personer, att det inom kommunernas gränser ska ha startat investeringar till en volym om minst fem miljarder och att antalet nytillkomna arbetstillfällen ska uppgå till minst 5 000.

Den gröna elen är attraktiv för etableringar av den nya digitala och globala företag. Facebooks etablering har lett till fler datacenter, forskning och tester. Boden har utvecklats till ett centrum för blockkedjeteknik. För att ta tillvara på fler möjligheter så har fem kommuner (Boden, Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå) börjat samarbeta utifrån ett initiativ av Skellefteå kommun, som 2015 bjöd in näringslivscheferna till ett möte där vi bestämde att vi ska försöka skapa ett ekosystem för dataspelsbranschen i norra Sverige och bildade Arctic Game Lab. Jag valdes till ordförande och kände att jag verkligen ville sätta mig in i denna för mig helt nya bransch. Jag insåg att jag blivit "tekniklat" de senaste åren och trots att jag är ingenjör och läst programmering så var mycket nytt; Robotar, AI, AR och VR.

Jag är inte uppvuxen med dataspel och min erfarenhet byggde på sönernas spelande. Först var det spel som tränade ord och matematik och när de blev äldre så var det sport, bil- och strategispel. Jag testade själv att spela VR-spel (virtuel reality), som utvecklats av LTU-elever våren 2016 och fick en uppenbarelse om hur jag kommer att sköta om min mor när hon blir gammal. Samma år på mässan gamescome i Köln kändes som om jag sett ångmaskinen och insåg att dataspelsbranschen kommer att påverka alla andra branscher.

Jag är imponerad av de som skapar spelindustrin i Sverige och av deras intresse att hjälpa till för att börja bygga upp ett ekosystem i norr. Den här industrin bygger på att hitta talanger och att samarbeta eftersom både marknaden och konkurrensen är global. Jag kommer att berätta om vad vi gör i min nästa krönika och jag ser att Norrbotten har goda möjligheter att hjälpa till att nå målet regeringen satt upp om att vi ska bli bäst i världen på att nyttja digitaliseringens möjligheter för en hållbar utveckling.

Dataspel är nytta och nöje och branschen har bara börjat sin tillväxtbana. Visst vill vi vara med?

Veckans

Plus: Snö, Charlotte Kallas bok och min nya app Racefox Ski som ska hjälpa mig att nå målet på Vasaloppet.

Minus: Jag ligger efter i min träning, 21 mil sämre än samma tid förra året.

Krönika

Jeanette Nilsson
Läs mer om