Som företagare har man oftast fullt upp med det mesta. Att vara allkonstnär är ofta en gemensam nämnare för oss som valt detta “yrke”. Eftersom dygnet bara har 24 timmar eller 25 om man skippar lunchen, som min kompis Niclas brukar säga, gäller det att vara så effektiv som möjligt i det man gör. Jag strävar själv efter att bli så effektiv som möjligt så att jag kan använda så mycket tid som möjligt till jobb som genererar affärer i första hand. Ett sätt att effektivisera min vardag är att använda program som gör att jag sparar tid, och tid är pengar som alla företagare är väl medvetna om.
Jag tänker därför dela med mig av ett antal program som jag dagligen använder och som jag tror de flesta småföretagare skulle ha nytta av och som sparar rejält med tid och dessutom göt arbetet roligare. De är inte knutna till någon speciell bransch utan passar alla.
Canva (canva.com)
Det här är ett program där du väldigt enkelt kan skapa grafiskt material, till exempel bilder till inlägg på sociala medier, flyers, foldrar, inbjudningskort och mycket mer. Det finns färdiga mallar att använda. Har du premiumversionen kan du lägga in företagets grafiska profil som logotyp, färger och typsnitt som sedan automatiskt läggs in i det du skapar. Det är inget bildbehandlingsprogram utan här laddar du enkelt upp en bild eller använder en färdig mall och lägger in en text på bilden. Det är bara att spara och lägga ut på Facebook eller Instagram. Gratis program med premiumversion.
Asana (asana.com)
Nästa program är ett projekthanteringsprogram som du kan använda om du är ensam i företaget eller om ni är ett antal medarbetare. Du skapar tydliga arbetsflöden över vad som behöver göras, lägger in, sätter ett senaste datum när det ska vara klart och bifogar enkelt dokument om det behövs. Du kan dela projekt med medarbetare eller andra, eller så kan du bara dela en del av uppgifterna i projektet till en eller flera personer. Allt är väldigt smart upplagt och lättjobbat, ett kanonprogram. Gratis program med premiumversion.
Slack (slack.com)
Slack är en chat där du ansluter medarbetare eller andra som du jobbar med och skapar team där alla som är inbjudna ser konversationen. Du kan skriva text och ladda upp dokument i chatten och skapa flera olika chattar om du vill. Det går också att göra röst- eller videosamtal i Slack, ett fantastiskt program. Gratis program med premiumversion.
Dropbox (dropbox.com)
Har du inte det här programmet, skaffa det. Här kan du kan spara hela eller delar av de dokument du har i din dator. Du laddar upp filerna i Dropbox och har en mapp på din dator där du enkelt kommer åt dem. Du får backup på alla filer så om din dator kraschar eller infekteras av ett virus kommer åt dem från en annan dator. Du kan dessutom ansluta andra enheter. Du kan låta andra ladda upp filer eller dela filer med andra, ett måste för alla småföretagare. Backup av filer är en nödvändighet, här sparar du filer i realtid och riskerar aldrig att förlora viktiga data. Endast betalversion.
De här programmen sparar mycket tid och gör det vardagliga arbetet både roligare och säkrare. Som småföretagare måste vi hitta lösningar som gör vardagen lite enklare. Teknikutvecklingen går raskt framåt och då är det viktigt att vi hänger med och använder smarta program.
Ha en skön sommar!