2007 samlades Norrbottens-Kuriren och NSD i det nystartade bolaget Norrbottens Media. Ägarna förutsåg framtidens utmaningar, och valde att samordna all verksamhet i bolaget, utom Kuriren och NSD:s redaktioner, för att säkra resurserna för den samhällsviktiga lokala journalistiken.
I backspegeln är det lätt att konstatera att det var ett klokt och absolut nödvändigt beslut. Affären har möjliggjort att Norrbottens Medias huvudprodukter, Norrbottens-Kuriren och NSD, parallellt och i konkurrens, kunnat utvecklas med sin tid och fortsätta producera Sverigeledande lokal och regional journalistik. När jag som chefredaktör för Kuriren och VD för Norrbottens Media jämför vårt mediehus med andra blir jag både stolt och glad.
Norrbottens Media har flest journalister anställda av alla mediehus norr om Stockholm. Vi är Sverigeledande när det gäller räckvidd (antalet läsare) i papperstidningen, på webben och i mobiltelefonen. Varje vecka når vi nio av tio norrbottningar med vår journalistik. Enligt Sifo Orvestos siffror hade Kuriren och NSD tillsammans förra året 244 000 unika läsare varje vecka när man slår ihop papperstidningarna, webb och mobil – en ökning med 71 000 läsare eller 41 procent sedan 2010. I den siffran är de som läser flera av produkterna räknade som en person. Läsarna står alltid i centrum för vår innehållsutveckling och de fantastiska siffrorna är det bästa möjliga betyget för att vår ambition vunnit framgång och uppskattning.
Nu skriver vi 2016 och medielandskapet har förändrats dramatisk de senaste åren. Internet, mobilen och sociala medier har på bara några år ändrat gammal medielogik.
I dag hotas de resurser som vi använder för att producera samhällsviktig lokal journalistik från alla håll. Norska mediekoncerner med utländskt ägande, internationella jättar som Google och Facebook, och gratistidningar helt utan journalistisk ambition vill ta pengar från Norrbotten – men är inte intresserade av att att återsatsa dem i form av lokal journalistisk bevakning.
I ett extremt förändrat medielandskap gör Norrbottens Media nu en kraftsamling och strategiförändring för att säkra den lokala journalistiken framåt. Under namnet Framtidens mediehus gör vi en offensiv satsning som ska förbättra innehållet i alla produkter, samtidigt som vi sänker våra kostnader för att möta konkurrensen.
Den förändring som Norrbottens Medias styrelse tog beslut om i torsdags innebär att vi tonar ned den interna konkurrensen mellan NSD och Norrbottens-Kuriren, och i stället säkrar resurser för att kunna möta konkurrensen med de som hotar den lokala journalistiken i Norrbotten. Förändringen kommer att innebära att vi i stället för att dubblera med personal från båda tidningarna på samma idrottsmatcher, presskonferenser och händelsenyheter nu oftast kommer att skicka en journalist på uppdraget i stället. En förändring som ger oss chansen att använda våra resurser smartare, och producera mer unikt material med de resurser vi förfogar över. Det gör vi bland annat genom att slå ihop tidningarnas lokalredaktioner.
Du som läser Kuriren eller NSD kommer även i fortsättningen att känna igen din tidning. Vi kommer att ha representation på samma orter som tidigare med minst lika höga ambitioner som alltid. Du kommer att märka att det publiceras mer unik och kvalificerad journalistik i båda tidningarna som ett resultat av förändringen.
Tillsammans står sig tidningarna och mediehuset Norrbottens Media mycket starkt. 2016 har utvecklats bra ekonomiskt, vi har en mycket stabil kassa och har, till skillnad mot andra mediekoncerner, inga lån som tynger vår verksamhet.
Med den nya strategin står vi ännu starkare och mer rustade för framtiden. Med en fortsatt stark bemanning och läsarna i centrum.