Att catfisha nya invånare är ingen långsiktig lösning

Luleå måste växa. Varannan artikel jag läser handlar om olika strategier för att nå målet 100 000 Luleåbor senast 2040, men alla har de en sak gemensamt: de börjar i fel ände.

Elisabeth Rosenbrand

Elisabeth Rosenbrand

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2023-05-20 09:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunalrådet Carina Sammeli menar att det är en utmaning att få människor från södra Sverige att förstå att här både finns kultur och spännande jobb. På kommunens nya hemsida flyttatilllulea.se tillskrivs staden både småstadens trygghet och storstadens puls. Kom igen. Luleå? Storstadspuls? Schluta bara.

Att försköna bilden av sig själv och ljuga om sin identitet på nätet brukar kallas för catfishing. Ett exempel är det tomma pratet om att kommunen inte själva ska vara arrangörer utan möjliggörare. För att underlätta för arrangörer och minska risken för evenemangskrockar tillsattes en evenemangslots. Men när den nya kommunala festivalen LÅ Vibe ska arrangeras i Råneå så väljer evenemangslotsen, och tillika projektledaren för LÅ Vibe, Örjan Esensjö samma datum som den lokala festivalen Vitå Rockfest.

Eldsjälsarrangören Greger Gunnarfeldts vädjan om att undvika en krock bemöts med arrogans. Förslaget om att byta plats mellan festkvällarna i Råneå och på Gültzauudden stoppas av Esensjö med förklaringen “det har funnits en ganska lång tradition av att ha ett ungdomsevenemang (på Gültzauudden) inför skolstarten”, därför vill kommunen behålla det.

Traditionen han syftar på är den kvinnodrivna festivalen Musikens Makt som, efter att ha kämpat för överlevnad i många år, slutligen lades ner i brist på kommunalt stöd. Precis samma summa som den feministiska festivalen nekades, 1,8 miljoner, satsas nu helt oironiskt på TV4:s julkonsert för att locka hit unga kvinnor. Det är ett skämt, men det är inte kul.

Att kommunen visar så lite förståelse och uppskattning för det enorma och ofta oavlönade arbete som arrangörer lägger ned förvånar mig inte, men det förvånar mig att man inte är mer rädd om de drivna kulturarbetare som lever och verkar här. Särskilt med tanke på att man så sent som i höstas betalade 300 000 för studien “Kulturens plats i framtidens Luleå” som fastslog att kultur är nyckeln till fler Luleåbor.

Det man säger att man vill göra stämmer alltså inte överens med det man faktiskt gör. Men istället för att gå till kärnan och rätta till det som inte fungerar så försöker man skapa ett narrativ av Luleå som en pulserande stad med ett blomstrande kulturliv. Istället för personlig utveckling så catfishar man. Det senaste greppet är att betala en influencer för att berätta om vilket bra second hand-utbud Luleå har. Jag förstår att kommunikationsavdelningen jobbar i motvind. Men att försöka lura folk att flytta hit är ett hån mot oss som redan bor här.