Fler och fler läser Kuriren

Norrbottens län2014-11-22 05:46
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På en och samma dag bevakar Kurirens redaktion bränder, olyckor, brott och straff, landstings- och kommunfullmäktigemöten, presskonferenser, idrottsmatcher och mycket, mycket mer. Utöver det bedriver vi granskande och undersökande journalistik som varje år genererar mängder med samhällsförbättrande avslöjanden.

Allt detta förmedlas ut till våra läsare i papperstidningen, i TV, på webben och i mobilen. Året runt, dygnet runt, varje dag. Vi producerar flera hundra nyhetsartiklar och inslag varje vecka – för att uppfylla våra läsares krav på relevant journalistik från Norrbotten.

Norrbottens-Kuriren och 24 Norrbottens redaktioner når just nu dagligen fler läsare, fler gånger än någonsin tidigare. Till skillnad mot vad många påstår är 2014 en guldålder för journalistiken. Bilden av att den lokala journalistiken håller på att ersättas av bloggar, sociala medier och andra mer eller mindre nya sätt att kommunicera på nätet är gravt felaktig. Det korrekta är att vår journalistik kompletteras av de nya medierna.

Som en konsekvens av att mediekonsumtionen förändras tappar papperstidningen sakta men säkert daglig läsning. Det är dock en utveckling som går långsammare än många vill göra gällande. På fem år har Norrbottens-Kuriren på papper tappat 7.000 dagliga läsare och hade 2013 fantastiska 62.000 läsare varje dag. Jämför man den marginella minskningen med den enorma ökningen av läsare på webben, mobilen och i TV under samma period har antalet läsare totalt kraftigt ökat.

Vi vinner alltså avsevärt fler läsare digitalt än vad vi tappar på den fortfarande urstarka papperstidningen. I en tid då sociala medier och annan mediekonsumtion tar allt större del av människors tid har Kuriren alltså lyckats locka allt fler läsare. Det är jag otroligt stolt över.

Varför pratas det då om de traditionella medierna har problem? Förklaringen till det är ju att vi är mitt uppe i en omställning av hela vår affär. Att finansiera vår journalistik i den digitala världen kräver en omställning av vår affärsmodell och det sker inte över en natt. Jag är dock helt övertygad om att vi kommer att klara omställningen galant. Det viktigaste skälet är det jag precis tog upp – vi har det unika och attraktiva lokala innehållet, vi har läsarna och vi har totalräckvidden.

De senaste åtta veckorna har Kurirens digitala trafik ökat enormt. Det är framför allt ett resultat av ett förändrat och förbättrat nyhetsarbete, som även kommer papperstidningen till gagn. På kort tid har Kuriren.nu närmast fördubblat trafiken – en utveckling som saknar motstycke i svensk dagspress.

Med stort självförtroende, men ändå med viss blygsamhet och självdistans, kan jag konstatera samma sak som Kurirens legendariske redaktionschef Stig Enbom, humoristiskt gjorde för 20-talet år sedan: ”Läsarna älskar oss”. Det är jag mycket tacksam för. Vi gör allt för att fortsätta motsvara era förväntningar.

Mats Ehnbom

Chefredaktör