Framtiden är redan här

Norrbottens län2015-10-24 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med det sagt kan vi konstatera att en hel del av sakerna som man förutspådde när filmen kom 1989 faktiskt har blivit verklighet. Visserligen flyger inte bilarna och det är fortfarande på sin plats att du knyter dina skor och tar på dig kläderna själva.

Däremot har vi platta TV-skärmar, google-glasögon och videosamtal där det senare tillhör min vardag. Det går nämligen inte en dag utan att mormor ringer videosamtal och vill prata med sitt tvååriga barnbarn. Teknikens utveckling är rätt häftig och det visar också att ålder inte är något hinder för att nyttja ny teknik. I stället handlar det om en vilja och nyfikenhet att lära sig det som är nytt.

Om vi ska återgå till "Tillbaka till framtiden" så hade man tyvärr inte rätt när det gäller en framtidsspaning. I filmen, som då alltså utspelar sig den 21 oktober 2015, finns det faxmaskiner överallt och papperstidningarna rullar på utan några större svårigheter. Den är i filmen fortfarande den primära förmedlaren av nyheter.

Där skiljer sig framtidsspaningen från verkligheten. Rejält.

I veckan hade vi ett frukostmöte på redaktionen för att påminna oss själva om varför det är så viktigt att vi tänker digitalt först, att vi är snabba och att vi anpassar det vi skriver efter hur det konsumeras. Det vill säga, i allt högre grad via digitala förmedlare.

Utvecklingen skenar verkligen när det gäller hur man konsumerar media. För bara ett år sedan var "desktop", det vill säga vanliga datorer, plattformen där våra läsare oftast konsumerade oss. I dag är det mobilen som har blivit förstavalet för många av våra läsare. Vi ser framför allt hur mobilsurfandet på vår sajt har ökat på kvällarna. Ni kanske känner igen beteendet där ni sitter i soffan med familjen och kollar på TV, men alla har varsin telefon som tvångsmässigt åker fram så fort någon tappar intresset för det som är i TV-rutan.

Faktum är att det finns en undersökning som visar att vi tittar på vår telefon i genomsnitt 250 gånger per dag. Snacka om att vi har blivit slavar under tekniken.

Det ställer högre krav på oss och det sättet vi nyhetsförmedlar. Kikar man in 250 gånger om dagen på Kurirens webb vill man i princip ha en ny nyhet varje gång. Vi är inte riktigt där ännu, men vi jobbar allt mer aktivt med vår mobilsajt för att tillgodose framtidens behov. För framtiden – den är här.

Krönika