Min telefon och e-post har gått varm den senaste veckan. Anledningen är förstås det faktum att vi nu har infört våra digitala prenumerationer och gjort kuriren.nu till en del av det som ingår i ditt abbonemang.
Jag tror aldrig att jag varit med om att höra så många berömmande ord från er som valt att prenumerera på Kuriren. Några har varit lyriska över våra nysatsningar på nätet. ”100% Luleå hockey” och ”Hockeyskolan” verkar till exempel ha blivit riktigt populära. Flera läsare har hört av sig och beställt förra veckans tidningsomslag som vi kallat ”Här är vårt Norrbotten” i affischform. En del av er ringde för att ni var osäkra första gången ni skulle logga in på sidan. Jag hoppas att det funkar bra nu.
Du som varit ute på sociala medier den senaste veckan har säkert märkt att Norrbottens-Kuriren också förekommit flitigt i diverse Twitter- och Facebooktrådar.
Vi har, inte helt oväntat, fått kritik från dem som inte längre kommer åt artiklarna och inte kan dela med sig av vårt material till andra.
Samtidigt som både jag och chefredaktör Mats Ehnbom fått skäll i dessa Facebooktrådar säljer vi digitala abonnemang som aldrig förr. Då är jag beredd att utstå en hel del spott och spe.
Jag har full förståelse för att det kan vara irriterande att tvingas att betala för något man vant sig vid är gratis, men att tidningen hittar nya intäkter och nya prenumeranter är en nödvändighet för att vi ska kunna presentera bra lokal journalistik och sätta Norrbotten på kartan även i framtiden.
Debatten, oavsett hur den har låtit, gör mig glad. Att så många människor, både i och utanför länet, engagerat sig i frågan visar än en gång att vår journalistik är viktig.
Den första veckan med digitala prenumerationer minskade antalet unika besökare på kuriren.nu ungefär som väntat, närmare bestämt med 16,7 procent.
Nu är vår utmaning att hitta balansen mellan en nättidning som känns exklusiv, unik och värdefull för dig som prenumerant och att samtidigt fortsätta att vara den bästa nyhetsförmedlaren i Norrland.
Vi har lyssnat på och analyserat både ris och ros och sedan har vi skruvat på vår strategi. Bland annat har vi de senaste dagarna gjort tidningens bloggar tillgängliga för alla.
Justeringarna tycks ge önskat resultat.
I måndags, till exempel, hade vi 30.101 unika besökare på Kuriren.nu. Över 30.000 läsare på ett dygn var vi väldigt nöjda med även innan vi startade den digitala betalningen – att uppnå det med en så stor del av materialet PLUS-märkt är fantastiskt bra även om det självklart är svårt att göra en skarp analys efter mindre än två veckor.
Vi bryter delvis ny mark med våra digitala prenumerationer. Det finns ännu inget facit och vi kommer med all sannolikhet att få justera både publiceringsstrategier och prislistor i framtiden.
Vad tycker du? Maila mig gärna dina synpunkter till adressen fia.wiren@kuriren.com.
Trevlig helg!
Anna-Sofia Wirén, 35, är tillförordnad redaktionschef för Norrbottens-Kuriren och 24Norrbotten. Hon tycker att curling är en hopplös sport att följa via radio.