Nyhetsbilder i en ny tid

Norrbottens län2015-09-05 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den här veckan har Norrbottens Media, som bland annat äger Norrbottens-Kuriren, presenterat en plan för att effektivisera verksamheten. I planen ingår att fotoavdelningarna på Kuriren och NSD, med tre fototjänster vardera, avskaffas från och med årsskiftet.

En organisationsförändring som naturligtvis inte sker utan vånda. Kuriren har varit en tidning som hållit fotografiets roll i dagstidningen högt, och i både dåtid och nutid haft mycket kompetenta fotografer. Själv har jag jobbat med fotografer i den här branschen i mer än 20 år och alltid sett deras arbete som en självklar del av det journalistiska arbetet.

Nu är det nya tider i vår bransch. Vi når fler läsare än någonsin tidigare. Norrbottens Medias produkter läses varje vecka av 90 procent av norrbottningarna, 25 gånger per vecka. En fantastisk räckvidd. Förklaringen är våra digitala produkters starka tillväxt, som är mycket snabbare än papperstidningens långsamma tillbakagång. Journalistiskt står vi alltså starkare än någonsin, läsarnas intresse för det vi rapporterar om är rekordstort. Bilden av att befolkningen väljer bort den traditionella lokala journalistiken allt mer i den digitala världen kunde alltså inte vara mer felaktig. Mediebranschens utmaningar bottnar i helt andra saker än journalistikens räckvidd och kvalitet.

Det är helt enkelt svårare att få rimligt betalt för både innehåll och annonser på webben än i papperstidningen. Dagstidningarna i hela västvärlden jobbar just nu intensivt med att hitta en digital affärsmodell som kompletterar, och på sikt ersätter, den som vi har i tidningen. Det går framåt och vi ökar våra digitala intäkter i snabb takt – men tyvärr ännu inte tillräckligt snabb för att kompensera för tappet i papper. Precis som alla andra dagstidningar kämpar Norrbottens-Kuriren därför med lönsamheten.

Mot bakgrund av detta behöver vi prioritera om i vår redaktionella organisation. I den digitala världen efterfrågas mer multikompetens än specialiserad kompetens. Vi kommer därför att ersätta fotograferna med fotograferande reportrar. Vid särskilt krävande fotografering kommer vi att anlita fristående fotografer. På det sättet säkerställer vi en oförändrat mycket stark reporterstyrka, och klarar ändå behovet av att leverera nyhetsbilder och reportagebilder. I mediehuset i Luleå finns efter förändringen ett 100-tal journalister anställda. Så många journalister finns inte samlade någon annanstans norr om Stockholm.

Vårt mål är att det vi förlorar i specialiserad fotokompetens, ska vi vinna i att fler av våra anställda fotograferar och därmed bidrar till bildinnehållet i Kuriren. Sedan tidigare fotograferar våra lokalredaktörer utanför Luleå till sina egna jobb. Förutom våra egna bilder, ökar hela tiden de så kallade läsarbilderna. I dag har i princip alla norrbottningar en telefon med kamera, och det ger oss en möjlighet att få bildmaterial från platser där vi inte själva befinner oss.

Att jag tror på en fortsatt innehålls- och bildrik Norrbottens-Kuriren innebär inte att jag nedvärderar våra fotografers höga kompetens. Förändringen vi gör handlar om att vi i en komplicerad omställningstid för vår bransch valt en annan väg att leverera dig som läsare en av Sveriges absolut bästa lokala och regionala nyhetsbevakning. Jag är övertygad om att vi kommer att klara det.