Norrbottens-Kurirens mest exklusiva, avslöjande och läsvärda journalistik är fortfarande reserverad för våra prenumeranter, oavsett publiceringsform.
”Betalväggen skrotas” på order från ägarna i Norrköping. Nyheten kablades ut av branschmedier och lokala konkurrenter i fredags morse. En intressant och uppseendeväckande nyhet - om den hade varit sann. Det är den inte.
Efter en dryg månad med den nya betalmodellen på nätet är vi definitivt inte i färd med att ”skrota” den. Tvärtom tar vi nu nästa steg i satsningen.
Med start i går fredag, minskade vi mängden nyhetstexter som PLUS-märks exklusivt för våra prenumeranter. Samtidigt ökar vi mängden annat journalistiskt PLUS-material som är reserverat för våra betalande kunder.
På onsdag webb-tv-sänder vi till exempel basket-semifinal 2 mellan Northland och Sallén exklusivt under PLUS-märkning.
Du som är prenumerant ska också hålla ögonen öppna för mer webbsända tv-sändningar direkt från verkligheten.
Beslutet ligger helt i linje med de ursprungliga planerna att starta med en hög andel PLUS-märkt och sedan gå in i nästa fas med större andel öppet textmaterial. Strategin grundar sig i vi starten ville markera värdet av vår journalistik och göra det tydligt att den mest värdefulla journalistiken kostar pengar. Vi ville också uppmärksamma våra prenumeranter på att aktivera sin digitala prenumeration.
Nu är vi inne i nästa fas, då vi etablerat värdet och fått många nya digitala prenumeranter. Nu vi ska hitta en balans mellan en exklusiv PLUS-journalistik för våra prenumeranter, bra abonnemangsförsäljning och en fortsatt hög webbtrafik.
Vi har alla möjligheter att lyckas med denna ambition efter en mycket lyckat start. Vi har ett innehåll som är värt att betala för, och vi ska fortsatt PLUS-märka vårt mest exklusiva och unika journalistiska material. Vår bästa, mest intressanta, avslöjande och läsvärda journalistik reserverar vi fortsatt för er som betalar.
Vi har varit tydliga från början att vår digitala prenumerationsmodell löpande kommer att förändras. Det finns inget facit och vi rör oss på obruten mark. Vi har redan skruvat i modellen flera gånger, och kommer få göra det många gånger till. Det som gäller i dag gäller inte med självklarhet i morgon.
Våra konkurrenter bevakar varje steg vi tar för att försöka hitta brister och försöka erövra en del av vår mycket starka marknadsposition. Det får man räkna med som dominerande nyhetsförmedlare i Norrbotten. Vi välkomnar all konkurrens – det gör oss bättre och ger er läsare en bättre produkt.
Mats Ehnbom, 41, är chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrbottens-Kuriren och 24 Norrbotten. Han är bekymrad över bristen på faktakontroll hos medier som skriver om mediebranschen.