Det blir en vintermarknad i samhĂ€llsdebattens hetluft. En rad samiska konstnĂ€rer vĂ€ljer att lĂ€mna Jokkmokk i helgen. I systrarna Viltoks skyltfönster stĂ„r det att de âinte stĂ„r ut med hur Jokkmokks kommun behandlar samer i gruvfrĂ„gan i Kallakâ. De skriver att de bojkottar vintermarknaden för sin egen och SĂĄpmis skull.
Den norrbottniska gruvdebatten handlar till stor del om samernas rÀttigheter. JÄhkÄgasska och Sirges samebyar skulle inte klara en gruvetablering i Kallak, har företrÀdare för de svenska samerna konstaterat i Dagens Nyheter. I höstas slogs kÄtor upp i KungstrÀdgÄrden i Stockholm. Ursprungsfolk och miljöaktivister samlades i huvudstaden för att krÀva bÀttre balans mellan industri, mÀnniska och natur.
För Jokkmokks kommun borde de samiska konstnĂ€rernas marknadsbojkott stĂ€mma till eftertanke. Det Ă€r inte sĂ€rskilt konsekvent av politiker att Ă„ ena sidan marknadsföra Jokkmokk med hjĂ€lp av samisk kultur â Ă„ andra sidan öppna famnen för gruvetableringar som ger blanka fasen i renskötselns behov.
Sverigedemokraterna ser uppenbarligen sprÀngstoff i samefrÄgorna. Partiledaren Jimmie à kesson besöker vintermarknaden i morgon. Samtidigt meddelar SD att de vill att alla, inte bara samer, ska fÄ bedriva renskötsel i Sverige. De ignorerar att koncessionssamebyar redan i dag gör det möjligt för andra Àn samer att vara renskötare.
Sverigedemokraterna försöker naturligtvis blÄsa liv i motsÀttningar. Deras mÄl Àr inte att fÄ en sÄ bra renskötsel som möjligt, eller att nÀringar och mÀnniskor ska kunna samexistera i ömsesidig respekt. Hela Sverigedemokraternas rasistiska existens gÄr ut pÄ att klassificera och rangordna mÀnniskor.
SĂ„dant har samerna redan haft nog av. Behandlingen av dem Ă€r ett mörkt kapitel i den svenska historien. Kolonisationen började av ekonomiska skĂ€l, för att staten ville bygga pĂ„ renbetesmarker, men tog sig snart rent rashygieniska uttryck. PĂ„ 1920- och 1930-talen utförde Statens rasbiologiska institut skallmĂ€tningar. VetenskapsmĂ€n delade in mĂ€nniskor i vĂ€rdefulla âlĂ„ngskallarâ och vĂ€rdelösa âkortskallarâ.
Samer och tornedalingar var kortskallar som skulle lĂ€ra sig att veta hut â och framför allt skiljas frĂ„n sitt sprĂ„k. PjĂ€sen NĂ€r vinterns stjĂ€rnor lyser hĂ€r har skildrat hur barn tvĂ„ngsomhĂ€ndertogs, tvingades att byta namn och förbjöds att tala sina ursprungssprĂ„k i skolan. Ăldre och yngre slĂ€ktingar kunde inte lĂ€ngre tala med varandra. Den sprĂ„kliga skammen byggdes in i mĂ€nniskor och Ă€rvdes nerĂ„t i generationerna.
PÄ sÄ sÀtt Àr samernas kraftsamling i dag, mot gruvetableringar som hotar deras kultur, hÀlsosam. Samer visar att de inte lÄter sig förtryckas och exploateras. Varken av gruvbolag eller politiker.
Sajten Inte rasist men ⊠har de senaste veckorna visat hur norrbottniska Sverigedemokrater beter sig i sociala medier. Först var det Kjell Hedlund, partiets kontaktperson i Kalix, som pÄ Facebook gav utlopp för muslimhat och homohat. Han avgick efter avslöjandet. Sedan avslöjades att Carita Elfving, vice ordförande för Sverigedemokraterna i Norrbotten, pÄ samma sociala nÀtverk hade visat sympati för nazistiska Svenskarnas parti.
Det blir allt tydligare att Sverigedemokraternas ânolltoleransâ mot rasism bara Ă€r en chimĂ€r â ett misslyckat försök att dölja partiets egentliga sjĂ€l.
à rets vintermarknad i Jokkmokk blir ett utmÀrkt tillfÀlle för besökarna att markera mot rasism och stÀlla Jimmie à kesson till svars för Sverigedemokraternas mÀnniskosyn. I Såpmi finns ju levd erfarenhet av hur illa det gÄr nÀr politiken frÄngÄr principen om alla mÀnniskors lika vÀrde och börjar förtrycka.
SkallmÀtningarnas historia fÄr inte upprepas.