Rasism hör inte hemma pÄ Jokkmokks marknad

Den traditionella renrajden leddes av Per Kuhmunen.

Den traditionella renrajden leddes av Per Kuhmunen.

Foto: Roland Lundström

Norrbottens lÀn2014-02-07 09:31
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det blir en vintermarknad i samhĂ€llsdebattens hetluft. En rad samiska konstnĂ€rer vĂ€ljer att lĂ€mna Jokkmokk i helgen. I systrarna Viltoks skyltfönster stĂ„r det att de ”inte stĂ„r ut med hur Jokkmokks kommun behandlar samer i gruvfrĂ„gan i Kallak”. De skriver att de bojkottar vintermarknaden för sin egen och SĂĄpmis skull.

Den norrbottniska gruvdebatten handlar till stor del om samernas rÀttigheter. JÄhkÄgasska och Sirges samebyar skulle inte klara en gruvetablering i Kallak, har företrÀdare för de svenska samerna konstaterat i Dagens Nyheter. I höstas slogs kÄtor upp i KungstrÀdgÄrden i Stockholm. Ursprungsfolk och miljöaktivister samlades i huvudstaden för att krÀva bÀttre balans mellan industri, mÀnniska och natur.

För Jokkmokks kommun borde de samiska konstnĂ€rernas marknadsbojkott stĂ€mma till eftertanke. Det Ă€r inte sĂ€rskilt konsekvent av politiker att Ă„ ena sidan marknadsföra Jokkmokk med hjĂ€lp av samisk kultur – Ă„ andra sidan öppna famnen för gruvetableringar som ger blanka fasen i renskötselns behov.

Sverigedemokraterna ser uppenbarligen sprĂ€ngstoff i samefrĂ„gorna. Partiledaren Jimmie Åkesson besöker vintermarknaden i morgon. Samtidigt meddelar SD att de vill att alla, inte bara samer, ska fĂ„ bedriva renskötsel i Sverige. De ignorerar att koncessionssamebyar redan i dag gör det möjligt för andra Ă€n samer att vara renskötare.

Sverigedemokraterna försöker naturligtvis blÄsa liv i motsÀttningar. Deras mÄl Àr inte att fÄ en sÄ bra renskötsel som möjligt, eller att nÀringar och mÀnniskor ska kunna samexistera i ömsesidig respekt. Hela Sverigedemokraternas rasistiska existens gÄr ut pÄ att klassificera och rangordna mÀnniskor.

SĂ„dant har samerna redan haft nog av. Behandlingen av dem Ă€r ett mörkt kapitel i den svenska historien. Kolonisationen började av ekonomiska skĂ€l, för att staten ville bygga pĂ„ renbetesmarker, men tog sig snart rent rashygieniska uttryck. PĂ„ 1920- och 1930-talen utförde Statens rasbiologiska institut skallmĂ€tningar. VetenskapsmĂ€n delade in mĂ€nniskor i vĂ€rdefulla ”lĂ„ngskallar” och vĂ€rdelösa ”kortskallar”.

Samer och tornedalingar var kortskallar som skulle lĂ€ra sig att veta hut – och framför allt skiljas frĂ„n sitt sprĂ„k. PjĂ€sen NĂ€r vinterns stjĂ€rnor lyser hĂ€r har skildrat hur barn tvĂ„ngsomhĂ€ndertogs, tvingades att byta namn och förbjöds att tala sina ursprungssprĂ„k i skolan. Äldre och yngre slĂ€ktingar kunde inte lĂ€ngre tala med varandra. Den sprĂ„kliga skammen byggdes in i mĂ€nniskor och Ă€rvdes nerĂ„t i generationerna.

PÄ sÄ sÀtt Àr samernas kraftsamling i dag, mot gruvetableringar som hotar deras kultur, hÀlsosam. Samer visar att de inte lÄter sig förtryckas och exploateras. Varken av gruvbolag eller politiker.

Sajten Inte rasist men 
 har de senaste veckorna visat hur norrbottniska Sverigedemokrater beter sig i sociala medier. Först var det Kjell Hedlund, partiets kontaktperson i Kalix, som pĂ„ Facebook gav utlopp för muslimhat och homohat. Han avgick efter avslöjandet. Sedan avslöjades att Carita Elfving, vice ordförande för Sverigedemokraterna i Norrbotten, pĂ„ samma sociala nĂ€tverk hade visat sympati för nazistiska Svenskarnas parti.

Det blir allt tydligare att Sverigedemokraternas ”nolltolerans” mot rasism bara Ă€r en chimĂ€r – ett misslyckat försök att dölja partiets egentliga sjĂ€l.

Årets vintermarknad i Jokkmokk blir ett utmĂ€rkt tillfĂ€lle för besökarna att markera mot rasism och stĂ€lla Jimmie Åkesson till svars för Sverigedemokraternas mĂ€nniskosyn. I SĂĄpmi finns ju levd erfarenhet av hur illa det gĂ„r nĂ€r politiken frĂ„ngĂ„r principen om alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde och börjar förtrycka.

SkallmÀtningarnas historia fÄr inte upprepas.

LĂ€s mer om