I veckan gick TV 4 ut med att de stänger samtliga lokala stationer i hela Sverige. 140 journalister mister jobbet i ett slag och Sverige blir ännu fattigare på lokal journalistik. I Norrbotten läggs TV 4 Nyheterna Luleå i ner och endast två journalister som ska bevaka Norrbotten åt riksredaktionen blir kvar.
Sedan tidigare vet vi att SVT drar ner i Norrbotten med 8,5 tjänster och kommer efter förändringen att ha kvar 22 tjänster.
Riksredaktionerna har lämnat Norrbotten i strid ström de senaste decennierna, senast Tidningarnas telegrambyrå, TT. I dagsläget finns det ingen riksbevakning från Norrbotten att tala om. Länet bevakas på distans från Stockholm i väldigt hög grad.
TV 4:s nedläggning är ett exempel på att hotet mot den lokala journalistiken i Sverige är en reell verklighet. Lokal journalistik är ingen självklarhet längre.
I den nya medievärlden måste medierna hitta nya sätt att skapa kundvärde och klara finansieringen. Utan intäkter finns det inga förutsättningar för fortsatt kvalificerad lokal journalistik.
Men enbart intäkter räcker uppenbarligen inte. TV 4-exemplet är bara ett i raden på lokal journalistisk närvaro också kräver långsiktiga ägare som ser värdet i den lokala närvaron och också tar sitt ansvar för journalistikens roll i lokalsamhället. Någon sådan ägare har inte TV 4. Kanalens egen kalkyl säger att TV 4 kan tjäna lika mycket pengar i Norrbotten även utan lokal journalistik. Frågan är om annonsörerna i Norrbotten ställer upp på den krassa kalkylen?
I ett läge då andra drar ner den lokala närvaron i Norrbotten väljer Norrbottens Media och NTM-koncernen att satsa. Till hösten startar vi sändningar av lokal-TV i Kiruna och Gällivare och just nu pågår rekrytering av två videoreportrar och en ny säljare. Videoreportrarna blir en del av det nya mediehus som skapas, där sex befintliga journalister sedan tidigare är anställda och dit nye mediehuschefen Ludvig Nilsson nyligen rekryterats.
Kurirens storsatsning på journalistik på webben och i mobilen är ett annat exempel på hur vi jobbar för att utveckla vår verksamhet och skapa en stabil finansiering för framtiden. Vi tror på en modell där vår verksamhet fortsatt har två ben att stå på – intäkter från både annonsörer och abonnenter.
Vår PLUS-modell på nätet går, sedan starten för knappt två månader sedan, som tåget och antalet digitala abonnenter ökar lavinartat. En väldigt hög andel av abonnenterna har valt att stanna kvar efter introduktionsmånaden. Ett bra kvitto på att vi levererar ett kundvärde och att vår digitala journalistik har ett lika stort värde som de nyheter du läser på papper.