Så når du 105.000 läsare

Norrbottens län2016-01-16 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så många läsare har vi aldrig haft på en enskild artikel. Vad var det då som gjorde att så många klickade sig in på Appelgrens krönika?

Ja, det finns ett antal faktorer. Dels låg den rätt i tiden, allt folk pratade om just då (det här var runt Trettondagen) var just vädret och hur eländigt kallt det plötsligt blev. Folk försökte bräcka varandra på sociala medier genom att ta en bild på just sin termometer.

Det fick Anders Appelgren att reagera över fenomenet och det egentligen helt meningslösa motivet som en termometer faktiskt är. Appelgren, som innehar en av våra absolut vassaste pennor, fick till kombinationen av humor, ironi och en smula allvar. En helt enkelt perfekt kombination.

Men det räcker naturligtvis inte med det. Vi har många vassa pennor hos oss, men alla når inte 105.000 läsare på nätet. Här kommer fingertoppskänslan åter in, det handlar om tilltalet i inlägget som vi la ut på Facebook i samband med publiceringen. Rubriken "Fotar du termometrar? Jag med - och vi är idioter" är givetvis dragen till sin spets, men den är också svår att låta bli att klicka på. Vilket webbredaktören också förstod.

När den sedan tog fart på Facebook dröjde det inte länge innan folk slogs av igenkänningsfaktorn och började trycka på "dela" i sina flöden. Man började också kommentera artikeln och vi kan konstatera att alla kanske inte riktigt förstod den ironiska undertonen i krönikan. Anders Appelgren fick sig ett par rejäla slängar av upprörda läsare. Men det passerade aldrig anständighetens gränser och det är ju alltid positivt när debattklimatet kan vara tufft men schysst.

Eftersom krönikan fick så stor spriding på sociala medier blev Appelgren kontaktad av kvällstidningen Expressen som ville skriva om fenomenet och intervjuade krönikeförfattaren. Man lade också en länk till krönikan i sin text vilket också gav en del läsning.

Det var några av ingredienserna till hur man når över 100.000 läsare på en enskild artikel. Nu återstår det bara för oss att göra det igen. Och igen. Och igen. En stor utmaning, men vi vägrar tro att den är omöjlig.

Krönika