Som en liten halvrolig anekdot kan jag berätta att en av de viktigaste orsakerna till min aversion mot matematik är att jag redan i tidig ålder hade bestämt mig. Jag skulle bli journalist. Och journalister håller inte på och räknar matematik och sådana grejer.
Det visar sig att jag hade ganska fel. Min pappa brukar påminna mig om detta vid olika tillfällen. Bland annat i samband med att jag och kollega Torkel Omnell genomförde ett komplicerat ekonomiskt grävjobb som landade i avslöjandet om Obol Investment. Här räknades det, kan jag lova.
Och farsan påminde mig om att jag "minsann inte behövde räkna matte i skolan för jag skulle bli journalist".
Nå. Nu räknas det ju en hel del i mitt yrke, visar det sig. Nog om det och åter till procenten. Orvesto (Sifo) har redovisat siffror för januari månad 2016. För första gången någonsin har båda lokaltidningarna i länet, Kuriren och NSD var för sig högre veckoräckvidd på sin desktopsida än Aftonbladet. För oss på Norrbottens-Kuriren är det dessutom första gången det sker. Om man tittar sig runt om i landet är det endast orter som Umeå, Helsingborg och Visby (ja, och Luleå nu då), där lokaltidningarna håller Aftonbladet stången rent räckviddsmässigt.
Nu tänker ni kanske – "vad spelar det för roll?"
Gode stor roll, kan jag berätta.
Det är nämligen på räckviddssiffror som vi bland annat säljer annonser på våra hemsidor. Ju större räckvidd, desto fler annonser och desto mer resurser till att göra stark, lokal journalistik. För även om Aftonbladet har sina förtjänster, bland annat en helt okej hockeybevakning, så är det ju på det viset att Aftonbladet bevakar inte kommunfullmäktige i Haparanda.
De är inte på plats under skidtävlingen i Kiruna eller bandymatchen i Kalix.
Aftonbladet är heller inte med när en ny butik startar i Boden eller när Dundret öppnar backarna.
Det är däremot vi.
Därför betyder siffrorna massor för oss. Vi är stolta över den journalistik vi levererar till er läsare och det känns rackarns roligt att ni uppskattar oss på det sätt ni gör.
Vi älskar när ni hör av er med tips eller tankar. Vi älskar när ni delar våra inlägg på Facebook eller diskuterar vår senaste basketkrönika i bastun efter träningen.
Fortsätt med det så lovar vi att fortsätta med relevant, lokal journalistik.