Sällan har en resa varit mer motiverad än den som vi hastigt tog beslut om förra veckan. När Luleå Basket besegrade Energia Ivanovo på bortaplan i Ryssland stod det klart att laget hade chans att gå vidare i den prestigefyllda Eurocup-turneringen.
Förutsättningarna handlade om att vinna mot Istanbul eller om Ivanovo besegrade bulgariska Dunav vid händelse av en förlust för Luleå Basket i Turkiet. För oss var det självklart att skicka ner ett team för att bevaka matchen i Istanbul.
Luleå Basket är ett otroligt populärt lag, två raka SM-guld och nomineringar till både Årets Norrbottning och Årets Luleåbo visar det.
Varför laget är så populärt?
Tja, jag tror det är kombinationen av idrottsliga framgångar kopplat till lokal anknytning och att klubben har lyckats med det många klubbar misslyckats med. Nämligen att hitta sin egen publik.
Luleå Basket har jobbat metodiskt och konsekvent med att hitta sin egen publik och se till att den trivs på matcherna. Och det gör den. För publiken kommer tillbaka, oavsett om det är en serielunkmatch mot Akropol eller en toppmatch i Eurocup.
Det speglas också i intresset för laget i våra produkter. Våra läsare vill följa Luleå Basket, de vill läsa om spelarna, de vill se Jens Tillman torka sig med statistikpapper efter en svettig finalmatch.
Och när läsarna så tydligt visar vad de vill - då försöker vi anpassa oss efter det. Så gott vi kan.
I det här fallet handlade om att skicka vår basketreporter, Mimmi Åkerlund, och fotografen Per Lundström på samma flyg och hotell som Luleå Basket. Kurirens team har hängt med hela vägen och rapporterade om förlustmatchen mot Istanbul. Som ändå blev en seger. En seger för Luleå Basket, men framför allt en seger för svensk basket. Det är häftigt att ha ett damlag som tävlar på yttersta Europanivå och det visar att satsningen som klubben gjort är korrekt.
Med framgångar kommer medieutrymmet och för oss är det självklart att Luleå Basket, baserat på framgångar och intresse, ska ha minst lika mycket utrymme som motsvarigheten på herrsidan – BC Luleå.
Det gör mig stolt över vår redaktion.
Nu sätter jag punkt i årets sista krönika för min del, jag vill önska er alla en god jul och ett gott nytt år. Var snälla med varandra.