Efter livskrisen – utmanar den monogama sexuella normen

Som riksordförande för KonstnÀrernas Riksorganisation sitter Sara Edström i förhandlingar med kulturministern. Privat lever hon i flersamhet och deltar i sexfester. "Swingerscenen Àr stor i Norrbotten", sÀger hon.

"PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det allra fulaste" Àr en multiförestÀllning av Sara Edström dÀr hon berÀttar om sin resa in i en ny vÀrld av sexfester och flersamhet som mogen medelÄlders kvinna.

"PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det allra fulaste" Àr en multiförestÀllning av Sara Edström dÀr hon berÀttar om sin resa in i en ny vÀrld av sexfester och flersamhet som mogen medelÄlders kvinna.

Foto: joel danell

Kultur2024-01-29 15:45

I förstÀllningen "PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det allra fulaste" berÀttar Sara Edström om en mÄngÄrig konstnÀrlig resa dÀr hon utmanat sig sjÀlv och samhÀllets normer gÀllande sex, lust och relationer.

– Det hĂ€nder nĂ„got nĂ€r vi klĂ€r av oss nakna och blottar vĂ„r intimitet. Vi balanserar pĂ„ eggen mellan det allra hĂ€rligaste och det allra fulaste vi mĂ€nniskor kan göra mot varandra. Jag menar, det finns alltid nĂ„gra tokiga mĂ€nniskor som söker sig till sexfester. Exempelvis incelmĂ€n som tycker det Ă€r kvinnornas skyldighet att ge dem sex, sĂ€ger hon.

"Det ska vara lustfyllt och roligt", menar Sara Edström som skapat förestÀllningen "PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det fulaste" som har premiÀr pÄ lördag pÄ Galleri Syster. Medverkar gör ocksÄ dansaren och koreografen Jenny Schinkler, till höger i bild.
"Det ska vara lustfyllt och roligt", menar Sara Edström som skapat förestÀllningen "PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det fulaste" som har premiÀr pÄ lördag pÄ Galleri Syster. Medverkar gör ocksÄ dansaren och koreografen Jenny Schinkler, till höger i bild.

Samtidigt sÀger hon att hennes egna steg mot nya konstellationer av relationer och sexuella möten har gjort henne lugnare, gladare och starkare Àn nÄgonsin.

– Modig har jag nog aldrig kĂ€nt mig, men gĂ„r man igenom en livskris och bearbetar den, hĂ€nder nĂ„got med en som mĂ€nniska, sĂ€ger hon.

Hennes konstnÀrskap tog nÀmligen en helt ny vÀndning nÀr hon fyllda 50 Är gick igenom en medelÄlderskris efter en skilsmÀssa.

– Jag var singel, barnen var stora och jag jobbade mycket för att klara ekonomin som ensamstĂ„ende. Jag var pressad frĂ„n flera hĂ„ll och kĂ€nde ingen glĂ€dje. DĂ„ hade jag i stort sett jobbat med konst och skulptur hela mitt vuxna liv. Jag insĂ„g att jag var tvungen att hitta nĂ„got prestigelöst uttryck.

Och det var dÄ hon hittade musiken, eller egentligen bestÀmde sig för att Ätererövra en dröm hon nÀrt sedan tonÄren dÄ hon spelade i ett punkband.

– Att som medelĂ„lders mogen kvinna börja skapa elektronisk musik var sĂ„ roligt. Det var en befrielse, sĂ€ger hon.

En stor mÄlning avbildar Sara Edström nÀr hon nyper sig sjÀlv i en valk pÄ magen. "Det Àr ett portrÀtt av min mage som tillhör en kropp som trots att den levt lÀngtar efter intimitet", sÀger hon.
En stor mÄlning avbildar Sara Edström nÀr hon nyper sig sjÀlv i en valk pÄ magen. "Det Àr ett portrÀtt av min mage som tillhör en kropp som trots att den levt lÀngtar efter intimitet", sÀger hon.

Sara Edström kallar sin musik för "Midlife Crises Pop Songs" dÀr humor Àr en stor komponent, men dÀr Àven texterna Àr betydelsebÀrande. Vid premiÀren av förestÀllningen "PÄ eggen mellan det allra hÀrligaste och det allra fulaste" kommer hon ocksÄ att slÀppa en ljudbok dÀr hon identifierar sin egen syn pÄ flersamhet med andra relationsformer och förhÄllande till sexualitet och lust.

– Jag trodde att en medelĂ„lders mogen kvinna som skriver om sex skulle passa in pĂ„ mĂ„lgruppen för den svenska lĂ€sande befolkningen. TyvĂ€rr nappade inget förlag. Jag ger ut boken sjĂ€lv istĂ€llet, sĂ€ger hon.

Egentligen ett sÀtt att föra en dialog med andra mÀnniskor. Det Àr nÀmligen nÄgot hon saknar, samtalspartners som Àr villiga att öppensinnat tala om sexualitet och lust utan att bli förpassad till ett utanförskap.

"Att gÄ igenom en livskris och bearbeta den, innebÀr att man förÀndras som mÀnniska, men det krÀver jobb", sÀger konstnÀren Sara Edström.
"Att gÄ igenom en livskris och bearbeta den, innebÀr att man förÀndras som mÀnniska, men det krÀver jobb", sÀger konstnÀren Sara Edström.

– Jag Ă€r en medveten feminist som upplever detta sexpositiva liv med feministiska glasögon. Jag ser inte pĂ„ porr – en genre jag upplever som manligt kodad. DĂ€remot har jag gĂ„tt i Tinderterapi, det vill sĂ€ga jag hoppade rĂ€tt in i dejtandet trots att kroppen förfallit och jag var rĂ€dd. Det funkade direkt. Jag insĂ„g att det spelar ingen roll vilken kropp jag har. Det Ă€r alla möjliga kroppar och Ă„ldrar som besöker sexpartyn. Huvudsaken Ă€r att kroppen Ă€r frisk (kanske lite typiskt att sĂ€ga för nĂ„gon i min Ă„lder med valkar), sĂ€ger hon ler.

Sara Edström har hela tiden varit mycket öppen med sitt nya liv och alla inneboende tabun hon utforskat. Förr visst, den monogama sexuella relationen Àr fortfarande norm, menar hon.

– Det gĂ€ller oberoende om du lever i en hetero- eller homosexuell relation. Den sexuella tvĂ„samheten Ă€r inprĂ€ntad i oss.

Med sig pÄ scenen vid premiÀren har hon dansaren Jenny Schinkler.

– Det Ă€r en glittrig och lekfull förestĂ€llning. DĂ€rför kul med en lekkamrat, sĂ€ger Sara Edström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!