Älskad julsaga tar scenisk gestalt

Det röda krulliga håret, den röda flugan och den gröna slipovern - alla välkända kännetecken för en av julens höjdpunkter - Karl Bertil Jonssons julafton. Nu tar sagan scenisk gestalt på Norrbottensteatern.

Nej, den Ömma modern får inte bara något religiöst i blicken i Norrbottensteaterns gestaltning av "Karl Bertil Jonssons julafton"

Nej, den Ömma modern får inte bara något religiöst i blicken i Norrbottensteaterns gestaltning av "Karl Bertil Jonssons julafton"

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Kultur2020-10-10 15:00

"Att ta från de rika och ge till de fattiga" är bara ett av alla kända citat från Tage Danielsson och Per Åhlins älskade tecknade julsaga som visats på julafton i Sveriges televison sedan 1975.

Och när den nu ges gestaltning är det Maria Pontén som fått rollen som den unga idealistiska Karl Bertil Jonsson som smiter ut i julaftonsnatten till stadens slumkvarter för att dela ut julklappar till trashankar, barflickor och äldre ensamma. Klappar han stulit från rika människor genom att dubbelkolla i sin fars taxeringskalender vid sitt jobb på posten.

– Det är den svåraste musikaliska roll jag någonsin gjort. Inte minst när jag ska dansa och sjunga samtidigt iklädd en varm tomtedräkt under tio minuter. Därför ligger jag i hårdträning. Jag springer och sjunger samtidigt i teaterns balettsal, säger Maria Pontén.

För det är en musikteater som bjuds, en bearbetning av Tage Danielssons text av Henrik Dorsin och Carl Bagge, som sattes upp 2018 på Scala teatern i Stockholm.

– Det är den 25 minuter långa tecknade sagan som är grunden men med nyskriven musik och sångtexter och ett utbyggt universum. Repliker från filmen finns med samtidigt som Martin Sundbom som berättare fungerar som en brygga mellan sagan och nutida samtidskommentarer, säger Isabelle Moreau, regissör.

Hon tillhör själv de som bänkar sig varje julafton för att ta del av Karl Bertil Jonssons goda gärningar.

– Det är trösterik att påminnas om julens budskap, inte minst i en tid då vi åter ser fattiga människor på våra gator och klyftorna i samhället ökat enormt. Karl Bertil Jonsson visar på en altruistisk sida, att göra gott åt andra som jag menar alla människor mår bra av. Det är grunden till att jag älskar denna saga, säger hon.

För Maria Pontén, som för andra gången på kort tid gestaltar en pojke på Norrbottensteaterns scen, menar att det är väldigt annorlunda att spela en roll utifrån en tecknad förlaga

– Väldigt många har en relation till Karl Bertil Jonsson. Det är inte så ofta man som skådespelare möter en publik som är förtrogen med både handlingen och replikerna. Samtidigt finns en frihet i att han är en tecknad figur. Det ger mig utrymme till min egen tolkning av denna unga drömmare som i mångt och mycket ännu är ett barn, säger hon.

Karin Paulin som spelar den Ömma modern säger sig vara en riktig nörd.

– Hela min familj kan alla repliker utantill. Jag kan också plötsligt bara citera något från filmen, bara för att, säger hon.

Den Ömma modern kommer dock inte att bara himla med ögonen och få något religiöst i blicken, utan har precis som Karl Bertil Jonssons lillasyster, som spelas av Kristine Gulbrandsen, fått en större roll.

– Jag tycker om att spela mot Kristine. Vi har fin kemi och kompletterar varandra.  Rollen som lillasyster är också utbyggd så att hon närmast påminner om Grinchen, i alla fall till en början, säger Maria Pontén.

I och med att föreställningen är mycket längre än filmen ges allvaret större plats, vilket gjort att teatern satt en åldergräns på föreställningen.

– Ja, även trashankarna får en egen sång men jag tror att alla kommer att känna igen berättelsen, även nördarna. Många av de ikoniska replikerna kommer att finnas kvar, exempelvis: ”Va?! Jag har närt en kommunist vid min barm!”, säger Anna Pontén. 

Det är Maria Pontén som spelar rollen som Karl Bertil Jonsson. Hon har fyra stora sångnummer i föreställningen där hon bland annat ska dansa samtidigt. Det kräver kondition och Maria Pontén ligger därför i hårdträning.
Det är Maria Pontén som spelar rollen som Karl Bertil Jonsson. Hon har fyra stora sångnummer i föreställningen där hon bland annat ska dansa samtidigt. Det kräver kondition och Maria Pontén ligger därför i hårdträning.
Karl Bertil Jonsson

Texten till Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton skrevs av Tage Danielsson till boken ”Sagor för barn över 18 år” från 1964. Där var den bara en i raden av många sagor. Men sedan Per Åhlin tecknat och SVT varje jul sedan 1975 sänt en tecknad version av sagan så är det en av Tage Danielsson mest kända texter.

Minst lika känd som själva texten är musiken som spelas i filmen. Kompositör är Gunnar Svensson som skrivit många av de musikstycken som Tage Danielsson sedan skrev texten till. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!