De flydde kriget i Syrien - här är deras historier

De har alla flytt från kriget i Syrien. Nu gestaltar de sina tankar om livet i exil i utställningen "Thoughts On a Vague Road (Tankar vid en oklar väg)" på Havremagasinet.

Abri Boukhari grundande tillsammans med sin syster Nisrine, Syriens första självständiga galleri för samtidskonst, AllArtNow i Damaskus 2005. Verksamheten fick avbrytas på grund av inbördeskriget men kunde sedan återuppstå i exil med tillfällig bas i Stockholm.

Abri Boukhari grundande tillsammans med sin syster Nisrine, Syriens första självständiga galleri för samtidskonst, AllArtNow i Damaskus 2005. Verksamheten fick avbrytas på grund av inbördeskriget men kunde sedan återuppstå i exil med tillfällig bas i Stockholm.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Kultur2021-03-19 18:38

– Det kan vara svårt att sätta ord på erfarenheter om livet i exil, men via konsten kan trauman från inbördeskriget och livet på en ny plats i världen ges gestaltning. Det är konstens styrka och mening, säger Abir Boukhari, kurator.

Tillsammans med sin man Mohammad Ali flydde hon krigets Damaskus till Sverige så sent som 2015. När andra lämnade landet stannade hon och hennes man kvar in i det sista, där Abir Boukhari tillsammans med sin syster Nisrine drev Syriens första självständiga galleri för samtidskonst i Damaskus. 

– Det är tio år sedan kriget startade, men det var svårt att lämna landet. Man vänjer sig, flyttar fram gränserna för normalitet samtidigt som jag var lyckligt lottad och kunde resa runt världen och kurera utställningar. 

undefined
Konstnären Mahmoud Dayoub flydde inbördeskriget i Syrien till Förenade Arabemiraten. I sin serie målningar "I am lost" ger han exiltillvaron ett ansikte.

Hennes syster hade redan flytt till Venedig när Abir och Mohammed stod inför ett avgörande beslut. Deras dotter var nyfödd och handläggaren på svenska migrationsverket ville inte förlänga Abir Boukharis visum som hon behövde för sitt konstnärsresidens i Sverige.

– Handläggaren bad mig tänka på min dotter.

Nu bor familjen sedan fem år i Stockholm och de fem konstnärer som medverkar i utställningen "Thoughts On a Vague Road" är alla konstnärer som Abir Boukhari har arbetat tillsammans med under lång tid, inte minst hennes man Mohammed och syster Nisrine som båda är representerade i utställningen.

Flera av verken har visats tidigare och vid varje utställningstillfälle frågar Abir Boukhari om konstnärerna vill göra några tillägg i konstverken.

– Men eftersom alla upplever sig lika förvirrade i sin exiltillvaro får jag nekande svar. Det tar lång tid att hitta fram till ett nytt liv. Sorgen över det man lämnat hänger kvar, säger hon.

undefined
Konstnären Mohammad Ali medverkar med installationen "Step into nowhere" bestående av övergivet köksporslin där blodiglar hittat en hemvist. En stark symbolisk berättelse om ett hastigt och påtvingat uppbrott.

Hennes man Mohammad Ali medverkar med installationen "Step into nowhere" där skulpterat köksporslin med krälande blodiglar. En berättelse om en snabb flykt där man tvingats lämna allt bakom sig för en osäker framtid.

– Det handlar inte specifikt om mig och min smärta. Den scen jag byggt upp kan appliceras på alla som någon gång befinner sig på en plats i livet då vi inte längre kan välja livsväg själva utan av olika anledningar tvingas till uppbrott, säger han.

undefined
Diana Jabi bor numer i Barcelona, men har under sina år i exil i funderat mycket på begreppet hemlöshet. I fem broderade verk har hon återskapat en karta över gamla stan i Damaskus - platsen i världen hon saknar och där hon känner sig hemma.

Förutom "Thoughts On a Vague Road" medverkar Norrakollektivet med utställningen "En plats försvinnande" samt fotografen Kent Klich utställning "Gaza International Airport – On Land and Air" i Havremagasinets vårutställning.

– Vi kommer under året att jobba med temat jord. Vårens utställningar handlar om uppbrott och migration med jorden som plats i fokus, berättar Jonathan Bergström, kommunikatör.

undefined
I det nyproducerade videoverket "Kartritaren" försvinner sakta med säkert by efter by runt dagbrottet i Aitikgruvan.

"En plats försvinnande" är den första kompletta presentationen av Norrakollektivets projekt om koppargruvan Aitik i Gällivare. Delar av Fanny Carinasdotter, Anja och Thomas Örns undersökande av gruvbrytningens konsekvenser för människa och miljö har tidigare visats på Moderna museet, Kunsthall Trondheim, Statens konstråds utställning "Brytningstider", Arkdes och på Konstmuseet i Norr. Nu visas alla delprojekt som en helhet tillsammans med ett nytt videoverk "Kartritaren".

undefined
I konstprojektet "En plats försvinnande" har Fanny Carinasdotter, Anja och Thomas Örn följt Bolidens expandering av Aitikgruvan i Gällivare med fokus vilka konsekvenser gruvbrytningen får på människa, djur och natur.

Sedan 2016 har trion varje sommar besökt Katarina och Lars-Åkes lilla stuga ovanför Sakajärvi sjö och byaväg där de följt gruvans expansion och de kringliggande byarnas avveckling.

– Människan, djur och natur är alltid obetydliga i förhållande till industrins expansion. Vi talar om en gruvbrytning som bara kan bli lönsam om man bryter snabbt och mycket. Om 15 år kommer det bara att finnas ett stort hål i marken - ett permanent sår i ett skogsområde som klassats med höga kulturvärden, säger Fanny Carinasdotter.

undefined
1998 öppnade Gaza International Airport. Flygplatsen ligger idag i ruiner efter israelernas bombningar 2002 under den andra intifadan. I utställningen "Gaza International Airport - on Land and Air" har Kent Klich arbetat med fotografi, insamlade objekt, dokument och videomaterial som tillsammans berättar om palestinernas krossade dröm om rörelsefrihet.

Även Kent Klich berättar om en plats med mycket laddat symboliskt värde för den palestinska befolkningen på Gazaremsan – nämligen Gaza International Airport som invigdes 1998 med förstördes av israeliska styrkor 2002 under den andra intifadan. Kvar finns bara ruinerna och ett folks drömmar om rörelsefrihet.

Fotnot: Havremagasinet håller öppet för ett begränsat antal besökare åt gången tills vidare med start 20 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!