Depression förbjuds i ny serieroman

NÀr serietecknaren Bim Eriksson pÄbörjade berÀttelsen om "Baby Blue" tyckte hon att den dystopiska fantasivÀrlden var skruvad och dragen till sin spets. Sedan kom pandemin och vÀnde upp och ner pÄ allt.
–Jag tror inte att folk tĂ€nkte att det gick att förĂ€ndra ett samhĂ€lle sĂ„ snabbt, sĂ€ger hon.

Bim Eriksson har inspirerats av Karin Boyes "Kallocain" nÀr hon ritade serieromanen "Baby Blue". "Karin Boye skrev en historia om det hon sÄg i Sverige och vÀrlden pÄ 30-talet . Jag har gjort samma med det jag tycker Àr obehagligt eller skrÀmmande", sÀger hon .

Bim Eriksson har inspirerats av Karin Boyes "Kallocain" nÀr hon ritade serieromanen "Baby Blue". "Karin Boye skrev en historia om det hon sÄg i Sverige och vÀrlden pÄ 30-talet . Jag har gjort samma med det jag tycker Àr obehagligt eller skrÀmmande", sÀger hon .

Foto: Fredrik Persson / TT

Kultur2021-10-02 08:04

Det började för ungefÀr fyra Är sedan med ett depressionsliknande tillstÄnd. Bim Eriksson hade debuterat med sin första serieroman "Det kÀndes lugnt nÀr mina kÀnslor dog" ett Är tidigare, nÄgot som ledde till massor av jobberbjudanden. Och hon tackade ja till allt.

– Jag var vĂ€ldigt stressad, pĂ„ randen till utbrĂ€nd eller deprimerad, och hade vĂ€ldigt svĂ„rt att sova pĂ„ nĂ€tterna. NĂ€r jag skulle komma till ro försökte jag tĂ€nka pĂ„ nĂ„gonting som inte hade med vĂ€rldens förfall eller med min stress att göra. DĂ„ var det som att jag skapade den hĂ€r karaktĂ€ren, berĂ€ttar hon.

"Baby Blue" utspelas i en nĂ€ra framtid som Bim Eriksson beskriver som lyckofascistisk. Alla mĂ„ste vara glada och tillfreds med livet, det finns inget utrymme för grubblerier. I tunnelbanan pĂ„minner en automatisk röst om att le mot medresenĂ€rer – och staten övervakar allt. Deppig musik, exempelvis Pixies indierocklĂ„t "Where is my mind", Ă€r strikt förbjuden.

– NĂ€r jag pratade med andra under processen har jag sagt att berĂ€ttelsen Ă€r dragen till sin spets. Men det som har varit spĂ€nnande och kusligt Ă€r att jag har insett att den egentligen inte Ă€r det, sĂ€ger Bim Eriksson och fortsĂ€tter:

– Min egen förstĂ„else för berĂ€ttelsen har nog ökat i och med coronapandemin.

Boken Àr inspirerad av Karin Boyes dystopiska science fiction-roman "Kallocain", som den svenska poeten och författaren skrev efter att ha vistats i 30-talets Berlin. Bim Eriksson har ocksÄ blickat tillbaka pÄ folkhÀlsan i Sverige under samma Ärtionde.

– Man skulle gympa varje morgon och vara i god fysik för att vara en del av samhĂ€llskroppen. Man skulle inte vara i god hĂ€lsa för sig sjĂ€lv, utan för sitt land. Mycket av den vokabulĂ€ren har jag saxat nĂ€stan direkt, sĂ€ger hon.

Även idĂ©historikern Karin Johannissons bok "Den sĂ„rade divan" har varit till hjĂ€lp under processen. Bim Eriksson lĂ„ter en av serieromanfigurerna berĂ€tta ordagrant om Johannissons slutsatser kring galenskapens subjektivitet: "Faktorer som kön, klass, kultur och samhĂ€llsnormer har alltid avgjort nĂ€r ett tillstĂ„nd skjuts över till kanten för det sjuka eller nĂ€r det kan tolereras som ett personligt sĂ€rdrag eller en spĂ€nnande egenhet".

– NĂ„gonstans Ă€r det dĂ€r som historien har fĂ„tt vĂ€xa fram. Vi pratar hela tiden om att man ska fungera pĂ„ ett visst sĂ€tt och vi förhĂ„ller oss hela tiden till normer. Vad Ă€r att vara sjuk och vad Ă€r bara att inte vara en del av normen?

TT: Hur tycker du att samhÀllet hanterar psykisk ohÀlsa i dag?

– Det har kanske blivit mer tillĂ„tande, men det Ă€r fortfarande svĂ„rt att ringa till sin arbetsgivare och sĂ€ga "Jag har lite psykisk ohĂ€lsa i dag sĂ„ jag kan inte komma in till jobbet". Och om man lider av stor sorg, Ă€r det personen som mĂ„ste ansvara för att andra personer inte blir obekvĂ€ma, sĂ€ger Bim Eriksson.

Fakta: Bim Eriksson

Bim Eriksson Àr född 1991 i Stockholm.

Hon debuterade med serieromanen "Det kÀndes lugnt nÀr mina kÀnslor dog" 2016.

Nu Àr hon aktuell med den dystopiska serieboken "Baby Blue".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!