Nu gör hon comeback på den svenska konstscenen med utställningen "Återkomst" på Luleå Konsthall.
– Jag har förvisso inlett en ny karriär, men jag har aldrig slutat som konstnär. I mitt huvud har den konstnärliga processen fortsatt och bilder skapats, säger hon.
Det var ekonomiska skäl som låg till grund för Susanne Nygårds beslut att ta ett "vanligt" jobb.
– Ensamstående med två tonårsbarn var det svårt att överleva som konstnär, trots att jag periodvis både haft två och tre arbeten. Dessutom var det ensamt. Jag längtade efter kollegor, semester och månadslön, säger hon.
Därför var hennes ryggmärgsreflex att tacka nej när hon fick frågan om att ställa ut på Luleå Konsthall, men efter en stunds eftertanke insåg hon att en utställning nog kunde både vara spännande och roligt.
– Inte minst att återse mina bilder tillsammans i ett galleri, säger hon.
Av de 13 verk hon ställer ut är bara ett fåtal nyproducerade. Och för de som följt hennes konstnärskap har bilderna sakta men säkert avfolkats till förmån för naturen.
– Det handlar om olika perioder i livet. Ett tag målade jag mycket utifrån gamla familjefoton. Nu har gradvis naturen tagit över. Jag har ett stort behov av skog och mark, även om det inte är helt lätt att finna sådana platser i Stockholm. Men jag har en kolonistuga i Bromma med en stor trädgård som betyder mycket, även om det är en tuktad natur.
Färgskalan i hennes bildvärld har även den referenser till naturen. Hon arbetar med en årstidsbunden färgskala där hon hyser en förkärlek till den tidiga vårens färger – från när träden är avlövade till den första spirande, skira grönskan.
– Du vet, innan sommarens överdådiga grönska tar över. Men jag gillar färg, mycket färg, även om jag främst arbetar med jordfärger, säger hon.
Motiv och bildidéer saknar hon aldrig. Snarare tvärtom. Susanne Nygårds beskriver det som att hjärnan arbetar för högtryck, alltid uppmärksam på vardagens alla små detaljer. Noteringar från morgonrusningen på tunnelbanan där ett visst träd, vid en viss tidpunkt kan skuggas vackert mot en fasad på Thorildsplan, för att nämna ett exempel.
– Men det är en lång process till en färdig målning. Jag jobbar hårt med motstånd på trä, inte duk, där jag lager på lager sakta både karvar bort och samtidigt målar fram den bild som plötsligt fångar mitt intresse. Det är en närmast brutal process. Därför målar jag på trä. Det håller för de olika verktyg jag använder i min skapandeprocess, säger Susanne Nygårds.
Utställningen pågår från 13 juni – 8 augusti.