Han har gestaltat en 50 Ärig kamp

Han fick ett telefonsamtal i slutet pĂ„ 2019 – Vill du stĂ€lla ut pĂ„ Venedigbiennalen? "Jag hade aldrig varit dĂ€r och förstod inte hur stort det Ă€r bli uttagen", sĂ€ger Anders Sunna, konstnĂ€r boende i Jokkmokk.

Anders Sunna, konstnÀr frÄn Jokkmokk, berÀttade om sitt verk "Illegal spirit of Såpmi" som stÀlldes ut pÄ Venedigbiennalen i Är - en historisk konstnÀrlig gestaltning som bland annat intresserat mÄnga juriststudenter.

Anders Sunna, konstnÀr frÄn Jokkmokk, berÀttade om sitt verk "Illegal spirit of Såpmi" som stÀlldes ut pÄ Venedigbiennalen i Är - en historisk konstnÀrlig gestaltning som bland annat intresserat mÄnga juriststudenter.

Foto: Eva Åström

Kultur2022-12-16 05:00

Det handlar om Venedigbiennalen – pĂ„ ett sĂ€tt konstvĂ€rldens motsvarighet till Nobelpriset i litteratur. Och det var till denna konsthĂ€ndelse som Anders Sunna blev inbjuden till i Ă„r. I backspegeln, betydelsefullt pĂ„ mer Ă€n ett plan. Som konstnĂ€r visst, men lika mycket för den konflikt hans familj kĂ€mpat med mot staten, lĂ€nsstyrelsen och senare Sametinget. En 50 Ă„r lĂ„ng kamp som manifesterats i den berĂ€ttelse han konstnĂ€rligt gestaltat i verket "Illegal spirit of SĂĄpmi" som stĂ€lldes ut under biennalen och som nu gett ringar pĂ„ vattnet.

– Flera juridikstudenter har hört av sig med intresse för vad min familj varit utsatt för. Samtidigt Ă€r det min familjs historia. DĂ€rför var det viktigt att hĂ„lla processen nĂ€ra och involvera hela familjen, sĂ€ger han.

DÀrför har hans bröder, farbröder, barn och förÀldrar varit delaktiga i den konstnÀrliga processen. De har snickrat, hÀmtat material, betraktat (Anders Sunnas yngsta barn) och dessutom deltagit pÄ plats i Venedig för att fÀrdigstÀlla konstverket.

– Min mamma kopierade uthĂ„lligt alla dokument - polisanmĂ€lningar, rĂ€ttegĂ„ngsprotokoll och myndighetsbeslut – som förekommit i den konflikt min familj varit en del av sedan 1970-talet dĂ„ rennĂ€ringslagen Ă€ndrades. 22 000 dokument som var en del av det 20 meter lĂ„nga verket i den Nordiska paviljongen. Detta Ă„r en samisk paviljong pĂ„ Venedigbiennalen, sĂ€ger Anders Sunna.

Och hans berĂ€ttelse, inför den publik som deltog vid Moskito Art Talk pĂ„ Kulturens hus i LuleĂ„ pĂ„ torsdagskvĂ€llen, innebar en lĂ„ng resa av tvister, brĂ„k, polisförhör, tvĂ„ngsförflyttning och slutligen spiken i kistan – nĂ€r familjen förlorade sina renmĂ€rken. En djupdykning i en familjehistoria, mer Ă€n ett samtal om mĂ„leri och konstnĂ€rlig praktik.

– Jag vill berĂ€tta historier och berĂ€ttar genom en blandning av konstnĂ€rliga tekniker pĂ„ hĂ„rt material sedan jag slutade mĂ„la pĂ„ duk 2006. Nu kan jag Ă€ven karva med kniv och skapa de berĂ€ttelser och kĂ€nslor jag vill förmedla, sĂ€ger han.

Det Àr nÀmligen kÀnslorna han framför allt söker gestalta genom en undersökande process dÀr han börjar med fragment för att sedan bygga en historia.

– Om jag gjort en fĂ€rdig skiss skulle det vara som att fylla i en mĂ„larbok. Jag vill hitta helheten genom att testa vad som fungerar och inte fungerar i vad jag vill berĂ€tta. DĂ„ gĂ€ller det att vara brutalt Ă€rlig mot sig sjĂ€lv, sĂ€ger Anders Sunna.

LĂ€s mer: https://kuriren.nu/kultur/konst/artikel/redo-for-konstens-olympiad-i-venedig-det-ar-jattestort/rm5peo6l

LĂ€s mer: https://kuriren.nu/kultur/artikel/det-15-ton-tunga-konstverket-har-lamnat-jokkmokk-for-venedig-han-deltar-i-konstvarldens-olympiad-sunna-far-inte-stiga-en-at-huvudet/jng77onl

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!