Det handlar om Venedigbiennalen â pĂ„ ett sĂ€tt konstvĂ€rldens motsvarighet till Nobelpriset i litteratur. Och det var till denna konsthĂ€ndelse som Anders Sunna blev inbjuden till i Ă„r. I backspegeln, betydelsefullt pĂ„ mer Ă€n ett plan. Som konstnĂ€r visst, men lika mycket för den konflikt hans familj kĂ€mpat med mot staten, lĂ€nsstyrelsen och senare Sametinget. En 50 Ă„r lĂ„ng kamp som manifesterats i den berĂ€ttelse han konstnĂ€rligt gestaltat i verket "Illegal spirit of SĂĄpmi" som stĂ€lldes ut under biennalen och som nu gett ringar pĂ„ vattnet.
â Flera juridikstudenter har hört av sig med intresse för vad min familj varit utsatt för. Samtidigt Ă€r det min familjs historia. DĂ€rför var det viktigt att hĂ„lla processen nĂ€ra och involvera hela familjen, sĂ€ger han.
DÀrför har hans bröder, farbröder, barn och förÀldrar varit delaktiga i den konstnÀrliga processen. De har snickrat, hÀmtat material, betraktat (Anders Sunnas yngsta barn) och dessutom deltagit pÄ plats i Venedig för att fÀrdigstÀlla konstverket.
â Min mamma kopierade uthĂ„lligt alla dokument - polisanmĂ€lningar, rĂ€ttegĂ„ngsprotokoll och myndighetsbeslut â som förekommit i den konflikt min familj varit en del av sedan 1970-talet dĂ„ rennĂ€ringslagen Ă€ndrades. 22 000 dokument som var en del av det 20 meter lĂ„nga verket i den Nordiska paviljongen. Detta Ă„r en samisk paviljong pĂ„ Venedigbiennalen, sĂ€ger Anders Sunna.
Och hans berĂ€ttelse, inför den publik som deltog vid Moskito Art Talk pĂ„ Kulturens hus i LuleĂ„ pĂ„ torsdagskvĂ€llen, innebar en lĂ„ng resa av tvister, brĂ„k, polisförhör, tvĂ„ngsförflyttning och slutligen spiken i kistan â nĂ€r familjen förlorade sina renmĂ€rken. En djupdykning i en familjehistoria, mer Ă€n ett samtal om mĂ„leri och konstnĂ€rlig praktik.
â Jag vill berĂ€tta historier och berĂ€ttar genom en blandning av konstnĂ€rliga tekniker pĂ„ hĂ„rt material sedan jag slutade mĂ„la pĂ„ duk 2006. Nu kan jag Ă€ven karva med kniv och skapa de berĂ€ttelser och kĂ€nslor jag vill förmedla, sĂ€ger han.
Det Àr nÀmligen kÀnslorna han framför allt söker gestalta genom en undersökande process dÀr han börjar med fragment för att sedan bygga en historia.
â Om jag gjort en fĂ€rdig skiss skulle det vara som att fylla i en mĂ„larbok. Jag vill hitta helheten genom att testa vad som fungerar och inte fungerar i vad jag vill berĂ€tta. DĂ„ gĂ€ller det att vara brutalt Ă€rlig mot sig sjĂ€lv, sĂ€ger Anders Sunna.