â Jag var mycket hos min farmor nĂ€r jag var liten. Hon föddes 1909 nĂ€r Sverige fortfarande inte var en demokrati â en tid nĂ€r rika var mer vĂ€rda Ă€n fattiga och lĂ€ngst ned pĂ„ samhĂ€llsstegen stod barnen till ogifta mödrar. Min farmor var en "horunge" och hennes mamma sĂ„g bara en utvĂ€g, att drĂ€nka sig sjĂ€lv och sitt barn (min farmor), sĂ€ger han.
Nu slutade inte berÀttelsen om Knutte Westers farmor i en isvak vid Hammarbyhamnen i Stockholm. IstÀllet vÀxte hon upp och vigde sitt liv till kvinnorÀttsrörelsen, men berÀttelsen har Knutte Wester burit med sig enda sedan han var fem Är gammal. Och nÀr han pÄ ett SIDA-stipendium hamnade i Sydafrika och Johannesburg Är 2000 blev berÀttelsen om hans farmor Äter aktuell.
â Det var ett land som fortfarande var prĂ€glat av apartheid och det centrala var att skapa nya berĂ€ttelser och historiebeskrivningar för att bygga en ny samhĂ€llsstruktur. NĂ€r jag kom hem började jag intervjua farmor, som tyvĂ€rr blivit lite för gammal.
IstĂ€llet bestĂ€mde han sig för att göra den film som fick namnet "Horungen", som han förestĂ€llt sig berĂ€ttelsen i sitt huvud som barn â en film bestĂ„ende av totalt 800 akvareller dĂ€r han knyter ihop berĂ€ttelsen om det dĂ„tida barnet i Sverige i början pĂ„ 1900-talet till samtiden med en pojke boende pĂ„ ett barnhem i Riga som ropar pĂ„ oss frĂ„n andra sidan Ăstersjön.
â Jag hade byggt lergökar med barn pĂ„ ett barnhem i Riga och lĂ€t ocksĂ„ min farmor fĂ„ en lergök i filmen för att lĂ„ta historien möta nutiden, sĂ€ger han.
Förutom filmen "Horungen" visar han ocksĂ„ klipp frĂ„n filmen "You canÂŽt show my face" â en film inspelad pĂ„ Teherans gator med bland annat unga mĂ€nniskor som drömmer ett liv i frihet och med rĂ€tten att uttrycka sig som de vill, men ocksĂ„ klipp frĂ„n en film under produktion frĂ„n Armenien dĂ€r han undersöker vad som hĂ€nder i mĂ€nniskor nĂ€r landsgrĂ€nser flyttas.
â Jag var inbjuden pĂ„ till en liten filmfestival dĂ€r jag efter ett tag förstod att den man jag bodde hos menade att det riktiga Armenien fanns nĂ„gon annanstans. GrĂ€nsen hade nĂ€mligen flyttats för ett och ett halv Ă„r sedan efter kriget med Azerbaijan och det hade skett ett utbyte av befolkningen. Tidigare grannar hade helt enkelt tvingats flytta till varandras hus och byar. Jag hade aldrig hört om nĂ„got liknande, sĂ€ger Knutte Wester.
Tanken Àr att den filmen ska handla om den kÀnslomÀssiga aspekten av grÀnser.
â MĂ„nga vittnade om att de inte vet hur hatet kom in i deras liv. En kvinna sa: "Vi har förlorat sĂ„ mĂ„nga unga liv att vi aldrig kommer att förlĂ„ta, men det tycker Ă€ven de andra, vi som en gĂ„ng sĂ„g oss som ett folk".