Det var den första arian som Leif Aruhn-Solén lÀrde sig som gymnasist pÄ Södra latins gymnasium och senare tog han ocksÄ lektioner för sin pappa, operasÄngaren Christer Solén, med fokus pÄ just denna aria.
ââI barockmusiken Ă€r det vanligt att man utsmyckar musiken, att man kommer med egna förslag. MĂ„nga av de utsmyckningar jag sjunger hĂ€r Ă€r skrivna av min pappa och det kĂ€nns vĂ€ldigt fint att fĂ„ ta hans utsmyckningar med mig till en sĂ„dan stor scen som i New York.
För ett antal Är sedan formulerade han tvÄ stora mÄl. Det första var att fÄ vad han kallar en "mitt-i-prick-roll" i en opera. Det blev verklighet nÀr han under tre sÀsonger fick framföra rollen som Mahatma Gandhi i Philip Glass opera "Satyagraha" i en uppsÀttning av Folkoperan i Stockholm.
Det andra mÄlet var att fÄ samarbeta med en av vÀrldens allra bÀsta orkestrar och det Àr det han laddar upp för nu, nÀr vi trÀffar honom i hans lÀgenhet hemma i Malmö. Han kÀnner sig privilegierad och tacksam.
ââNĂ„gonstans Ă€r det sĂ„ att jag ser det mesta som kommer efter det hĂ€r som bonus.
Musiken valde honom
Han föddes in i musiken â bĂ„da förĂ€ldrarna var operasĂ„ngare och som barn följde han med mamma Britt Marie Aruhn under utlandsturnĂ©er. Det ligger i slĂ€kten, konstaterar han.
ââMen dĂ„ Ă€r det alltid roligt att hitta sin egen vĂ€g, för det Ă€r ju ingen av mina förĂ€ldrar som blev barockspecialister. Jag har hittat min egen nisch och fĂ„ra.
Och varför just barock? Han beskriver det som att det var musiken som valde honom, att han gör det som hans röst bÀst passar till. NÀr han som ung musikstuderande första gÄngen sjöng Bachs "Magnificat" tillsammans med Mikaeli kammarkör fick han en aha-upplevelse.
ââDet var en nĂ€stan euforisk upplevelse att kĂ€nna den musiken. Den gick rakt in i hjĂ€rtat.
Bachs passioner och HÀndels oratorier har han stÀndigt Äterkommit till. Han har ocksÄ sjungit huvudroller i barockoperor och operor av Haydn, Mozart, Rossini och nutida kompositörer.
För att kunna sjunga de stora oratorieverken krÀvs att du har lite frÄn bÀgge vÀrldar, framhÄller han:
ââDu ska helst ha power i rösten som en operasĂ„ngare, men du ska ocksĂ„ kunna musicera pĂ„ det dĂ€r finliriga sĂ€ttet som man gör nĂ€r man sjunger och spelar med barockensembler.
Representerar sig sjÀlv
Att det blir just HÀndels "Messias" som tar honom till scenen vid Lincoln center i New York ger en extra sÀkerhet, eftersom det Àr ett verk han sjungit mycket och eftersom just detta verk Àr sÄ omtyckt i den anglosaxiska vÀrlden.
Det ska dessutom ske under ledning av den japanske dirigenten Masaaki Suzuki, som han samarbetat med förut nÀr denne gÀstdirigerade Göteborg Baroque, dÀr Aruhn-Solén Àr fast medlem.
ââDet kommer att vara sĂ„ roligt att fĂ„ stĂ€lla mig dĂ€r och presentera min version av hur jag tycker att det hĂ€r ska framföras.
Det Àr inte som i en opera, att han spelar en roll. HÀr representerar han sig sjÀlv och uppdraget Àr att försöka övertyga om den text han sjunger. Det handlar om att hela tiden vara medveten om vad man sjunger, för det gör att det blir spÀnnande för publiken, bÄde sceniskt och rent musikaliskt, förklarar han.
ââDet Ă€r ocksĂ„ det som gör att jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt roligt att vara oratoriesolist, jag trivs med att det Ă€r jag som stĂ„r dĂ€r uppe och ska förmedla nĂ„gonting.
Julrusch vÀntar
Det Àr rofyllt i den stora MalmölÀgenheten dÀr Leif Aruhn-Solén och maken Mathias Hedegaard, som ocksÄ Àr tenorsolist, pustar ut mellan framtrÀdandena. Men nu har han en intensiv tid framför sig med 12 konserter pÄ 22 dagar.
Först blir det Bachs "Juloratoriet" i Nidarosdomen i Trondheim, sedan HÀndels "Messias" under ledning av Masaaki Suzuki i bÄde San Fransisco och New York. Sedan avrundas julruschen med tre julkonserter tillsammans med Ecstatic ensemble i Stockholm, SiljansnÀs och Nora.
ââJag kommer hem hit den 23 december. Men sedan blir det en lugn jul.