ââDen uppmĂ€rksamhet hon fĂ„r nu har hon inte haft förut, sĂ€ger kuratorn Elisabeth Millqvist.
Hon ser flera orsaker till att Moki Cherry (1943â2009) tycks vara mer aktuell Ă€n nĂ„gonsin.
ââTextila verk vĂ€cker jĂ€ttestort intresse och det Ă€r nĂ„got som Moki Cherry Ă€r kĂ€nd för. Det kollektiva vĂ€cker stor uppmĂ€rksamhet, hon har ett kollektivt arbetssĂ€tt, och sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ det grĂ€nsöverskridande.
ââHon gĂ„r i dialog med vĂ„r tid och de ambitioner som finns i dag.
Vardag blir konst
Moki Cherry, född i Norrbotten som Monika Marianne Karlsson, hade förmÄgan att omvandla vardagen till konst.
Hennes hem gestaltades med vÀggmÄlningar och storskaliga teckningar, som kunde rullas ihop och stÀllas ut. Av ett textilt konstverk kunde hon sy en vÀska att packa sina klÀder i nÀr hon skulle ut pÄ turné. Hennes möbler hemma blev till konstverk och hennes konst blev till makens, jazzmusikern Don Cherrys, skivomslag.
ââDet finns en anledning till att de hĂ€r stora utstĂ€llningarna aldrig har gjorts, för hennes konst var nĂ„gonting annat. Den var inte till för att visas i gallerier, sĂ€ger utstĂ€llningens andra kurator, Andreas Nilsson.
Hemmet, en gammal skola i TÄgarp i norra SkÄne som familjen flyttade till 1970, blev en samlingsplats för musik, teater, barnverksamhet och konst. Som kvinna tvingades Moki Cherry att axla ett stort ansvar för hem och familj.
ââHon skrev senare i livet om hur hon överlevde genom att om omvandla hemmet och det som förvĂ€ntades av henne dĂ€r till nĂ„got kreativt, sĂ€ger Andreas Nilsson.
Scenografi och affischer
Hon samarbetade tĂ€tt med sin man Don Cherry vid spelningar och med skivor, som blev till multikonstverk genom hennes konst. Först i "Movement incorporated", sedan i "Organic music theatre" som sĂ„ smĂ„ningom blev till "Organic music". HĂ€r förenades konsten, musiken och livet â och Moki Cherry stod för scenografi, scenklĂ€der, affischer och skivomslag.
Ett av de fÄ klÀdesplagg som finns kvar efter henne i dag Àr en scenskjorta till Don Cherry, som visas i utstÀllningen. Elisabeth Millqvist ser den som ett exempel pÄ hennes betydelse för publikens helhetsupplevelse av "Organic music".
ââHon var en jĂ€ttestor del av att gestalta det vi minns av dem i dag.
OcksÄ barnen involverades i skapandet. Tillsammans med Anita Roney hjÀlpte hon barn och ungdomar i TÄgarp att sÀtta upp avancerade barnteaterförestÀllningar, som turnerade runt om i landet. I TÄgarp spelades ocksÄ barnprogrammet "Piff, Paff, Puff" in för SVT.
Inskriven i konsthistorien
ââAtt barnen kunde vara med, att musiker kunde vara med, det var genreöverskridande, och det tilltalar oss i dag, sĂ€ger Elisabeth Millqvist.
Moki Cherry var under 1970-talet praktiserande buddist och Àven senare i livet var buddistisk filosofi en viktig influens. Samtidigt var hon tydligt inspirerad av vÀsterlÀndsk konst- och kulturhistoria.
Elisabeth MIllqvist hoppas att utstÀllningen ska bidra till Moki Cherry blir permanent inskriven i den svenska konsthistorien.
ââNĂ€r man fördjupar sig i hennes konst tror jag att man kan kĂ€nna en nĂ€rhet till den.