Moki Cherry – mer aktuell Ă€n nĂ„gonsin

14 Är efter Moki Cherrys död tas för första gÄngen ett helhetsgrepp i en utstÀllning om hennes svÄrfÄngade, grÀnsöverskridande konstnÀrskap. Moderna museet i Malmö vill presentera ett livsverk av en konstnÀr som gÄr i dialog med vÄr tid.

Kurator Elisabeth Millqvist hoppas att utstÀllningen ska bidra till Moki Cherry blir permanent inskriven i den svenska konsthistorien. UtstÀllningens andra kurator, Andreas Nilsson, i bakgrunden.

Kurator Elisabeth Millqvist hoppas att utstÀllningen ska bidra till Moki Cherry blir permanent inskriven i den svenska konsthistorien. UtstÀllningens andra kurator, Andreas Nilsson, i bakgrunden.

Foto: Johan Nilsson/TT

Kultur2023-09-22 08:03

– Den uppmĂ€rksamhet hon fĂ„r nu har hon inte haft förut, sĂ€ger kuratorn Elisabeth Millqvist.

Hon ser flera orsaker till att Moki Cherry (1943–2009) tycks vara mer aktuell Ă€n nĂ„gonsin.

– Textila verk vĂ€cker jĂ€ttestort intresse och det Ă€r nĂ„got som Moki Cherry Ă€r kĂ€nd för. Det kollektiva vĂ€cker stor uppmĂ€rksamhet, hon har ett kollektivt arbetssĂ€tt, och sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ det grĂ€nsöverskridande.

– Hon gĂ„r i dialog med vĂ„r tid och de ambitioner som finns i dag.

Vardag blir konst

Moki Cherry, född i Norrbotten som Monika Marianne Karlsson, hade förmÄgan att omvandla vardagen till konst.

Hennes hem gestaltades med vÀggmÄlningar och storskaliga teckningar, som kunde rullas ihop och stÀllas ut. Av ett textilt konstverk kunde hon sy en vÀska att packa sina klÀder i nÀr hon skulle ut pÄ turné. Hennes möbler hemma blev till konstverk och hennes konst blev till makens, jazzmusikern Don Cherrys, skivomslag.

– Det finns en anledning till att de hĂ€r stora utstĂ€llningarna aldrig har gjorts, för hennes konst var nĂ„gonting annat. Den var inte till för att visas i gallerier, sĂ€ger utstĂ€llningens andra kurator, Andreas Nilsson.

Hemmet, en gammal skola i TÄgarp i norra SkÄne som familjen flyttade till 1970, blev en samlingsplats för musik, teater, barnverksamhet och konst. Som kvinna tvingades Moki Cherry att axla ett stort ansvar för hem och familj.

– Hon skrev senare i livet om hur hon överlevde genom att om omvandla hemmet och det som förvĂ€ntades av henne dĂ€r till nĂ„got kreativt, sĂ€ger Andreas Nilsson.

Scenografi och affischer

Hon samarbetade tĂ€tt med sin man Don Cherry vid spelningar och med skivor, som blev till multikonstverk genom hennes konst. Först i "Movement incorporated", sedan i "Organic music theatre" som sĂ„ smĂ„ningom blev till "Organic music". HĂ€r förenades konsten, musiken och livet – och Moki Cherry stod för scenografi, scenklĂ€der, affischer och skivomslag.

Ett av de fÄ klÀdesplagg som finns kvar efter henne i dag Àr en scenskjorta till Don Cherry, som visas i utstÀllningen. Elisabeth Millqvist ser den som ett exempel pÄ hennes betydelse för publikens helhetsupplevelse av "Organic music".

– Hon var en jĂ€ttestor del av att gestalta det vi minns av dem i dag.

OcksÄ barnen involverades i skapandet. Tillsammans med Anita Roney hjÀlpte hon barn och ungdomar i TÄgarp att sÀtta upp avancerade barnteaterförestÀllningar, som turnerade runt om i landet. I TÄgarp spelades ocksÄ barnprogrammet "Piff, Paff, Puff" in för SVT.

Inskriven i konsthistorien

– Att barnen kunde vara med, att musiker kunde vara med, det var genreöverskridande, och det tilltalar oss i dag, sĂ€ger Elisabeth Millqvist.

Moki Cherry var under 1970-talet praktiserande buddist och Àven senare i livet var buddistisk filosofi en viktig influens. Samtidigt var hon tydligt inspirerad av vÀsterlÀndsk konst- och kulturhistoria.

Elisabeth MIllqvist hoppas att utstÀllningen ska bidra till Moki Cherry blir permanent inskriven i den svenska konsthistorien.

– NĂ€r man fördjupar sig i hennes konst tror jag att man kan kĂ€nna en nĂ€rhet till den.

Fakta: Moki Cherry

Moki Cherry föddes 1943 med namnet Monika Marianne Karlsson i Koler i Norrbotten.

Hon vÀxte upp i SkÄne och flyttade sedan till Stockholm 1962 för att studera pÄ TillskÀrarakademin och Beckmans designskola.

1964 fick hon dottern Neneh Cherry tillsammans med musikern Ahmadu Jah och 1968 fick hon sonen Eagle-Eye Cherry tillsammans med den amerikanske jazzmusikern Don Cherry (1936–1995).

Under en stor del av livet bodde hon dels i TÄgarp i norra SkÄne, dels i New York.

Moki Cherrys konst förenade textil, mÄleri, skulptur och scenografi och det som utmÀrkte henne var hur vardagsliv och konst lÀnkades samman.

Tillsammans med maken Don Cherry drev hon det internationella teater- och musikprojektet ”Organic music” och senare drev hon Octopussteatern tillsammans med Anita Roney samt barn och ungdomar i TĂ„garp.

Under 1970-talet var hon praktiserande buddist och hennes konst har tydlig inspiration av konst- och kulturhistoria, liksom spirituella riktningar frÄn bÄde vÀster- och österlÀndska traditioner. I verken finna naivistiska inslag och symboler och hÀr finns bÄde mÀnniskor och andra varelser. Senare i livet skapade hon verk med spÄr av kubism och mer abstrakta former.

KÀlla: Moderna museet i Malmö

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!