– Vi kompletterar dessa manliga despoter i form av statyer samtidigt som vi manifesterar och ger kvinnorna plats i det offentliga rummet, säger konstnären Helena Byström.
Performanceakten "City horses" hade premiär 2017 och har sedan dess spritt sig över Europa. Helena Byström, initiativtagare, har tillsammans med koreografen Anna Källblad, skapat ett dansverk där kvinnor tar plats i det offentliga rummet.
– Det finns forskning som visar att när en man och en kvinna träffas på en trottoar, är det kvinnan som viker undan för mötande. Detta är en reell verklighet, samtidigt som unga kvinnor möter stora statyer och monument över historiska män med makt i våra städer. Denna världsbild vill vi utmana, säger hon.
"City horses" är bara ett av flera olika verk av totalt nio konstnärer som ingår i utställningen "For all to see", som visas på Havremagasinet i sommar. Helena Byström medverkar också med det textila verket "Om krusade örngottsband", Plisserad textil från 2021, som till viss del ger en upprättelse åt alla kvinnor som genom historien tagit omsorg om hemmet.
– Eftersom jag är kvinna har alla mina verk en feministisk grund. Det fanns en nödvändighet att kvinnor på 1970-talet satte fokus på det osynliga kvinnorarbetet, samtidigt sågs omsorgen om hemmet som bortslösad kvinnokraft. Men idag har pendeln till viss del svängt och man ser ett värde i kunskapen. Jag menar, idag finns stickad graffiti som ett politiskt ställningstagande, säger hon.
Men vore det inte för Maria Ragnestams kunskap om en handvävd rya av Emelie Röndahl, kanske aldrig tolv "vilda hästar" galopperat genom Boden. Det var nämligen Röndahls monumentala verk över en förlorad familjemedlem, nämligen hunden Maxim, som gav Maria Ragnestam inspiration till utställningen "For all to see".
– Havremagasinets tema detta år är arbete. Jag har länge funderat över handens arbete i förhållande till tradition. Inte minst i relation till hantverkstraditioner – utifrån tankar om hur traditioner förändras, utmanas och hur viss kunskap kan försvinna, men också kan återuppstå i nya former efter människors behov.
Hon exemplifierar med Erika Stöckels verk "I’m just practicing my knowledge", i delvis glaserad lera från 2021, som präglas av en taktil råhet där hennes farmors kunskap om att väva samiska skoband ges ett helt nytt uttryck.
– Erika Stöckel väver inte själv, men ger traditionstyngda skoband en helt ny konstnärlig kontext. Det är spännande, säger Maria Ragnestam.
Bland de nio konstnärerna som låter hantverk möta en samtida kontext finns exempelvis även Lotta Lampa från Kalix. Hon medverkar med flera verk, i helt olika tekniker, men inte minst återfinns i hennes verk den igenkännbara garagekulturen med kedjor, stål och unika former.
– Jag är otroligt glad över alla dessa fantastiska konstnärers medverkan, med både äldre verk och sådana som aldrig tidigare visats. Det har framför allt varit en mycket rolig utställning att curera, med spännande och utmanande samtal med konstnärerna, säger Maria Ragnestam.
Förutom utställningen "For all to see" visas också ett urval av Statens konstråds coronasamling med nyförvärv från år 2021 i sommar.
Under år 2021 fick Statens konstråd 25 miljoner kronor av regeringen för att förvärva ny konst för att stötta det svenska konstlivet under pandemin. Av de cirka 500 nyförvärv visas nu ett urval från samlingen med drygt 70 verk av 52 konstnärer, bland annat några länskonstnärer som fotografen Erik Holmstedt och konstnärerna Lena Ylipää och Carola Grahn.
Fotnot: Utställningarna på Havremagasinet pågår från 4 juni till 11 respektive 25 september.