PĂ„ Storytels vĂ€lfyllda sektion för Palmemordet hittar jag förutom reportageböcker flera spĂ€nningsromaner. Min favorit i genren Ă€r Leif GW Perssons bokserie âVĂ€lfĂ€rdsstatens fallâ (filmatiserad som âEn pilgrims dödâ). Men sĂ„ Ă€r jag ocksĂ„ vĂ€ldigt överens med den killgissande stjĂ€rnkriminologen just nĂ€r det gĂ€ller Sveriges mest kĂ€nda mordfall.
Annars gillar jag varken killgissningar eller deckare baserade pĂ„ sanna brott. Behöver man verkligen lĂ€gga till skönlitterĂ€ra aspekter pĂ„ en hĂ€rva som Knutbymordet? Och ska man verkligen, som GW i romanen âLinda som i Lindamordetâ, hĂ€mta sĂ„ mycket inspiration frĂ„n ett verkligt fall att anhöriga blir upprörda?
Som krim-skribent förstÄr jag vÀl att hybriden har uppstÄtt. SkönlitterÀra drag behövs ofta för att göra en berÀttelse mer mÄlande. En redaktör ville att jag skulle skildra mordet ur offrets perspektiv, vilket jag vÀgrade. Andra har velat ha detaljer som varken tid eller arvode tillÄtit mig att ta reda pÄ. Men de gÄnger nÄgon med förstahandsuppgifter Àr inblandad spöar ofta reportageboken kriminalromanen med hÀstlÀngder. LÀs Gellert Tamas "Lasermannen", Ulf Brobergs och Leif Erickssons "Du ska dö" (om Fadimemordet) eller, apropÄ inledningen, Anna Hages och Ana Udovic "30 Är av tystnad. Mitt liv i skuggan av mordet pÄ Olof Palme" sÄ fattar ni.
Per Johansson Ă€r frilansÂjournalist, manusskribent Ă„t podcasten Svenska MordÂhistorier och har tidigare varit kriminalreporter.