ââJag Ă€r oerhört stolt över att fĂ„ vara med om det som hĂ€nder nu. Och det kommer att fortsĂ€tta, sĂ€ger han till TT via Zoom frĂ„n hemmet i New York.
Den hÀr veckan Àr det biopremiÀr för den animerade Disney-filmen "Encanto". Den utspelas i ett latinamerikanskt land, i en by dÀr alla har magiska krafter. Alla utom huvudpersonen Mirabel, men under handlingens gÄng kommer hon att ÀndÄ att kunna rÀdda byn.
Lin-Manuel Miranda har komponerat de mÄnga sÄngnumren.
ââJag var involverad frĂ„n början, vilket har gjort att vi verkligen kunnat integrera handlingen och musiken. HĂ€r finns sĂ„nt du kĂ€nner igen frĂ„n andra Disneymusikaler, men hĂ€r finns ocksĂ„ galna dansnummer med mĂ€ngder av personer, som inte liknar nĂ„got som gjorts tidigare.
VĂ€rnar Disneys arv
Allt görs i fotstegen efter Alan Menken och Howard Ashman, som kom frÄn Broadway och sÄg att den animerade filmmusikalen gav utrymme till ett mer sofistikerat historieberÀttande, konstaterar Lin-Manuel Miranda.
ââMed "Skönheten och odjuret" och "Den lilla sjöjungfrun" skapade de Disneys nya gyllene tid. Det arvet ser jag oerhört seriöst pĂ„.
Lin-Manuel Miranda Àr ocksÄ aktuell pÄ Netflix med den verklighetsbaserade musikalen "Tick, tick⊠boom!", som Àr hans lÄngfilmsregidebut. Andrew Garfield gör huvudrollen som den aspirerande kompositören Jon Larson.
ââAllt jag kan om musikaler finns i den filmen. Jag har hĂ€mtat inspiration frĂ„n Rob Marshall och inte minst frĂ„n Bob Fosse. Hans "Cabaret" Ă€r en av de bĂ€sta filmmusikaler som gjorts. Och jo, Andrew Garfield kan bĂ„de sjunga och dansa och spela piano. Det han inte kunde, lĂ€rde han sig.
"Genren var död"
Det Àr en gyllene tid för filmmusikaler nu. Tidigare i Är har vi sett bland annat Mirandas egen "In the Heights" och inom kort Àr det biopremiÀr för Steven Spielbergs "West Side story" och Leo Carax "Anette".
ââNĂ€r jag vĂ€xte upp var genren död. Det fanns en och annan film som "Fame" och "Flashdance", men inte mer. PĂ„ 30-talet levde genren under depressionen, om det Ă€r sĂ„ att den frodas nu för att det Ă€r mörka tider, det vet jag inte â men det skulle kunna bli en intressant studie, sĂ€ger Lin-Manuel Miranda och fortsĂ€tter:
ââHur det Ă€n Ă€r, kommer det att fortsĂ€tta, speciellt sĂ„ lĂ€nge vi utvecklar genren och utvidgar den. Se pĂ„ "Anette". Den liknar inte nĂ„gonting annat.