Den 4 februari inleds vinter-OS i Peking och att Kina Àn en gÄng tilldelats ett olympiskt mÀsterskap har redan före start mötts av hÄrd kritik frÄn sÄvÀl mÀnniskorÀttsorganisationer som frÄn politiker och idrottsmÀn.
Kritiken har bland annat handlat om Kinas behandling av minoritetsgruppen uigurer, mot regimens agerande i Hongkong och om fĂ€ngslandet av den svenske förlĂ€ggaren Gui Minhai â men Ă€ven om den rĂ„dande bristen pĂ„ yttrande- och pressfrihet i landet.
Enligt Fredrik FÀllman, docent i sinologi vid Göteborgs universitet och vice ordförande i Svenska Pens FÀngslade författares kommitté, befinner sig ocksÄ mÄnga författare i en paradoxal situation i dagens Kina.
ââLitteraturen Ă€r egentligen pĂ„ ett sĂ€tt gynnad i Kina, dĂ„ staten och partiet anser att den Ă€r ett sĂ€tt att föra fram partiets agenda. Det kommer frĂ„n en av Maos idĂ©er: att litteraturen ska tjĂ€na partiet. Men i praktiken lever vĂ€ldigt fĂ„ författare upp till detta, sĂ€ger han.
FÄr inte böcker publicerade
Som författare i dagens Kina kan man i princip skriva om vad som helst â men dĂ€remot lĂ„ngt ifrĂ„n rĂ€kna med att fĂ„ sina verk publicerade.
Ett exempel pĂ„ det Ă€r den nobelpristippade författaren Yan Lianke, som har en professorstjĂ€nst pĂ„ ett ansett universitet i Peking, dĂ€r han ocksĂ„ undervisar â men vars böcker ofta inte publiceras i hemlandet, enligt Fredrik FĂ€llman.
ââYan Lianke blir ibland publicerad â och ibland inte. Och sĂ„ ser det ut för mĂ„nga som skriver om Ă€mnen som myndigheterna anser vara kĂ€nsliga och inte bör tas upp. Det finns fler exempel pĂ„ författare som lever i Kina utan att kunna bli publicerade i hemlandet, men som trots det bor kvar. De kan Ă€ven utsĂ€ttas för trakasserier, men behöver inte nödvĂ€ndigtvis bli dömda för nĂ„got, sĂ€ger han.
"HÄrdnande lÀge"
All form av kinesisk media och förlagsverksamhet befinner under hĂ„rd statlig kontroll â och kontrollen har ocksĂ„ ökat under Xi Jinpings ledning, enligt Fredrik FĂ€llman.
ââDet finns inga listor med förbjudna böcker, men dĂ€remot lĂ€ggs censur och kontroll ut pĂ„ tidningarnas och förlagens redaktioner, dĂ€r det Ă€r upp till redaktören att bedöma om dĂ€r finns nĂ„got som kan vara problematiskt, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââLĂ€get har hĂ„rdnat, inte bara inom kulturen, utan överhuvudtaget under Xi Jinpings ledning. Det handlar bland annat om hĂ„rdare övervakning och skĂ€rpt kontroll i frĂ„gor kring yttrandefrihet, nĂ„got som framförallt har skett under de senaste fem, sex Ă„ren.
Peking-OS "olyckligt"
Pressfriheten i Kina har de senaste Ă„ren försĂ€mrats â och i 2021:s upplaga av Reportrar utan grĂ€nsers Pressfrihetsindex hamnar landet pĂ„ 177:e plats av 180.
I november riktade Ă€ven Foreign Correspondents' Club of China â en förening för de utlĂ€ndska journalister som jobbar i landet â kritik mot sĂ„vĂ€l Kina som mot den Internationella olympiska kommittĂ©n för "brist pĂ„ öppenhet och tydlighet" kring hur rapporteringen under spelen ska ske.
Kritik har Àven riktats frÄn mÄnga redaktioner och mediebolag mot att utlÀndska reportrar pÄ plats endast fÄr lÀmna sina hotell för att utföra pÄ förhand beskrivna uppgifter och att de tvingas ladda ned en app, dÀr de dagligen mÄste rapportera om sitt hÀlsotillstÄnd.
Och att Kina, som 2008 tilldelades ett kritiserat sommar-OS, nu ytterligare en gÄng stÄr som vÀrd för de olympiska spelen Àr olyckligt, enligt Fredrik FÀllman.
ââDet Ă€r sorgligt att den olympiska rörelsen tilldelat Peking Ă€nnu ett olympiskt spel, samtidigt som det pĂ„gĂ„r övergrepp mot uigurer och andra grupper över hela Kina. Det Ă€r sorgligt att man inte ser en större bild av systemet, sĂ€ger han.