Tobias Lindfors, VD och ägare, går med riktning havet och målar upp en imaginär scen på stranden inför VD-assistenten Viktoria Lundström.
– Det är så otroligt stort det här, när vi pratade om 40 000 personer då drog vi gränsen där borta vid skeppet (se bild). Det går alltid att vrida arenan beroende på hur mycket folk som kommer, säger han.
På torsdag inleds arbetet med att bygga upp en scen i sanden och de senaste väderleksrapporterna har gjort att biljettförsäljningen tagit fart på nytt. Tusentals personer kommer se lördagens konsert med Europe, från stranden, från den nya läktaren, från takterrassen eller från skybaren.
De senaste årens publikframgångar har gjort att Pite havsbad satsat ytterligare på att bli en arena för de största konserterna. Planer finns för att bygga ut läktaren ytterligare och att skapa platser på Strandbistrons tak.
80-åringens jubileumssommar innebär fler besökare än någonsin, men redan nu pågår arbetet med att skapa nästa års folkfester.
– Vi har tagit kontakterna, men ingenting är klart. Det gäller att göra klart de där nöjen väldigt tidigt, säger Tobias Lindfors.
Sommarens höjdpunkter, som förrutom Europe består av tvådagarsfestivalen på midsommar och konserter med Håkan Hellström och Gyllene Tider, är en fingervisning om vad Pite havsbad siktar mot.
– Vi siktar alltid på att det ska vara bland det bästa i Sverige som går att boka och på världsnivå. Eller så måste det vara som midsrommarfesten, vi har en bra kombo med riktigt bra artister och sedan en fest med Hooja som dragplåster, säger Lindfors.
– Sedan får man se hur många beach partys det kan bli, vi genomför de som kan ge kvalitet och kan dra väldigt mycket publik. Vi får se hur många bra artister vi får ihop, vi kan köra många – det handlar bara om att se hur många bra vi kan boka.
Redan 2016 jobbade arrangörerna med att försöka boka Bruce Springsteen till stranden och på frågan om det är en möjlighet i framtiden ger Tobias Lindfors ett svävande svar.
– Vi kan säga så här: Gyllene Tiders rekord gav det här, vad ger det här? Allt ger ringar på vattnet och det gäller att kunna leverera kvalitet. Jag är glad över att vi har visat att vi är en nöjesarena på absolut högsta Sverige-nivå. Vi var Gyllene Tiders tredje största publik i Sverige, vi har inte bara en spelplats vi har en unik nöjesarena.