Konst

- Det ska bli intressant att visa utställningen Vårt land här i Sverige, med tanke på ert politiska läge, menar konstnärsduon Minna Rainio och Mark Roberts, Rovaniemi.

I sin utställning visar de tre videoverk som alla behandlar frågor som migration, flyktingar, identitet och landsgränser. Båda med konstutbildning i fotografi har videon blivit deras primära uttryck.

Artikelbild

| Nationsgränser. Konstnärsduon Mark Roberts och Minna Rainio utforskar samtidens frågor om migrations- och flyktingpolitik, identitet och nationsgränser i tre videoverk i sin utställning Vårt land.

- Vårt första verk Borderlands gjorde vi redan 2004. Det var efter flytten till Finland och jag kände mig som en outsider. Det fick oss att fundera över nationella idéer och gränser, säger Mark Roberts med rötter i Storbritannien.

I Borderlands utforskar de gränsen mellan Finland och Ryssland. 200 intervjuer ligger till grund för det färdiga verket som projiceras på tre dukar; en visar den finska sida, en själva gränsen följt av den ryska sidan.

- Man har röjt en gräns mitt bland träden där människor tidigare var grannar. Det är samma skog. Fåglar flyger över träden, fritt mellan nationerna. Vår point är att landsgränser är en konstruktion, menar Minna Rainio.

I verketSomewe keep, somewethrew back (2010) gjordes när de bodde i USA under några år. Här där de en parallell mellan finska immigranter i Minnesota under början av 1900-talet och dagens migration av fattiga till västvärlden.

Artikelbild

| Assa Kauppio har i sin utställning This is all

- De flyr av samma orsak som många skandinavier gjorde då och möttes också av främlingsfientlighet. Historien upprepar sig, menar Mark Roberts.

Och i deras senaste verk Vårt land sjunger utlandsfödda finska medborgare den finska nationalsången, både på finska och svenska. Ett verk som belyser migration och flyktingpolitik ur flera aspekter. Originaltexten är exempelvis skriven av en svensk, Johan Ludvig Runeberg, musiken komponerad av tysken Fredrik Pacius och nationalsången delas dessutom med Estland och Litauen.

Artikelbild

| Detalj ur verket Bred for Beauty 2013.

- Även i vårt pågående projekt om klimatförändringar och hur de påverkar våra hav har migrationsfrågan blivit aktuell. Bara de senaste året har 100-tals människor dött när de flytt i jakten på ett nytt liv, menar Mark Roberts.

Konstnären Assa Kauppi har även hon samlat tre olika separata utställningar i sin utställning This is all.

Artikelbild

| Detalj ur videoverket Borderlands, Mark Roberts och Minna Rainio 2004

- Det finns de som undrat som jag ska sluta som konstnär, men det ska jag inte, skrattar hon.

Idéerna finns. För Assa Kauppi handlar det snarare om att hitta tiden för ny produktion. Hennes verk The race is over, som reflekterar över en värld där vi inte längre försöker jämna ut orättvisor, har ständigt nya kunder. Sju barn i 13 års åldern står på start inför en simtävling. En av pallarna är tom.

Artikelbild

| Barndomslandet. Lotta Söder har vernissage på sin utställning SPÅR - en forskningsresa i Barndomslandet, där dessa glasskidor ingår.

- En symbol för att vissa människor inte ens har chansen att delta. Jag använde mig av barn för att utforska varför vi bara hyllar vinnare. Bland barnen finns både de tjocka och spinkiga. De med fokus och de som redan gett upp. Skulle jag skulpterat vuxna i en simtävling är det bara vinnarna kvar och de är hopplöst lika varandra, menar hon.

Samhällskritiken går igen även i verken In Search of a Winner och Bred for Beauty, i huvudsak bronsskulpturer och videoprojektioner, där skönhetsindustrin och skönhetsidealen får gestaltning.

Artikelbild

| Vinnarens tid. Konstnären Assa Kauppio har utforskat vår tids hyllning av vinnare i sin installation The Race is Over, 2011

- Jag åkte till USA för att fotografera skönhetstävlingar för barn, den yngsta klassen är för barn 0-12 månader.

Hon möttes av applåderande mor- och farföräldrar, barn, i huvudsak flickor, som tävlade i alla möjliga klasser. Allt från vackraste leendet till den som arbetat bäst för välgörenhet.

- Det läskiga var att jag efter några tävlingar nästan tog det för en sport bland andra, trots att det handlar om en tävling i hur du ser ut. Inramningen var kusligt lik. Samtidigt så ytterst sorgligt eftersom de satsar så hårt på någonting helt förgängligt. Det är som att jaga en hägring, menar hon.

Dessutom ställer hon verket Vows of silence, en installation med hennes barndoms tapeter som består av texter.

- Det är mitt mest personliga verk och behandlar min uppväxt i ett hem med missbruk. Min pappa var alkoholist och jobbade hårt som bergsprängare mellan sina perioder. Han dog när jag var 15 år och under hela min uppväxt talade vi aldrig om hans alkoholproblem. Jag är glad att få visa denna utställningen igen, för tänk vad mycket lättare det varit om vi talat om hans sjukdom istället för att tiga och skämmas, säger Assa Kauppi.

Fotnot: Även Lotta Söder har vernissage på sin utställning SPÅR- en forskningsresa i Barndomslandet på lördag, tillsammans med att kommunens konstinköp ställs ut. Dessutom kommer det i samband med Assa Kauppis utställning hållas två seminarium under rubriken Idrottens himmel och helvete med fokus på barn och idrott.