Även det sköra papperet blir ett slags hud i Martha Ossowska Perssons enorma akvareller. Nu får hon Fredrik Roos stora stipendium och ställs ut på Moderna i Malmö.
Liksom övriga stipendiater tog hon sin examen i fjol. Martha Ossowska Persson gick sina första år på Konsthögskolan i Umeå men tog examen från Akademin Valand i Göteborg i våras. Stipendiet på 300 00 kronor kommer väldigt lägligt.
- Det första året som konstnär är nästan det svåraste. Det är väldigt omtumlande att sluta skolan. Nu har jag fått de bästa förutsättningarna både ekonomiskt och genom att jag får visa mina arbeten för en bredare publik på Moderna, säger hon.
Till utställningen på Moderna i Malmö har hon gjort tre nya jätteakvareller med samma intrasslade händer som hon utforskade på sin examensutställning i våras. Händerna kan uppfattas som ömsinta men också hotfulla eller groteska. Som förlaga har hon använt sig av bilder på kvinnohänder som gör olika taktila lekar.
Juryn prisar hennes förmåga att "levandegöra taktila kroppsligheter i en alltmer teknologiskt avhumaniserad samtid".
Akvarellerna tar mellan en och tre månader att färdigställa, berättar hon. Tekniken är tålamodsprövande och papperet skört.
Varför akvarell?
– Förr i tiden var akvarellen sedd som ett tidsfördriv för unga kvinnor, något som var lätt att stuva undan, men här är det tvärtom, akvarellen får ta plats, den är stor och otymplig och komplicerad, och så måste det få vara. Det finns absolut en anledning till att akvarellen är så viktigt för mig.
De två mindre stipendierna på vardera 150 000 kronor går till Ida Persson samt Idun Baltzersen.
Utställningen på Moderna museet i Malmö visas den 28 mars till den 26 april.
Erika Josefsson/TT