Det kollektiva i fokus på Havremagasinet

Sex nya utställningar under temat "Kollektivet" öppnas i helgen när Havremagasinet öppnar dörrarna för sommarens stora konstutställning.

Gabriela Pinilla från Colombia har en historisk ingångsvinkel i sitt konstnärskap och gett ut fem böcker om Colombias "osynliga" historia. På Havremagasinet växer just nu en enorm väggmålning fram som berättar om kampen för bostäder i kvarteret Policarpa i huvudstaden Bogotá.

Gabriela Pinilla från Colombia har en historisk ingångsvinkel i sitt konstnärskap och gett ut fem böcker om Colombias "osynliga" historia. På Havremagasinet växer just nu en enorm väggmålning fram som berättar om kampen för bostäder i kvarteret Policarpa i huvudstaden Bogotá.

Foto: Petra Älvstrand

Konst2023-05-26 16:30

– Gemensamt för utställarna är att det finns en koppling där de tillsammans synliggör initiativ underifrån – en reflektion över att inget i vår tillvaro sker av sig själv. Vi vill visa styrkan i solidaritet och omsorg och bryta ned fokus på det individuella, säger Mariangela Méndez Prencke, konsthallschef.

undefined
I utställningen "Svart sol" visar bland annat Ingela Johansson hur suffragetternas leksaker såg ut. "Många känner till suffragetternas politiska kamp men de hade också en konstnärlig ådra och barnperspektiv. Bland annat öppnades en leksaksfabrik", säger hon.

Konstnären Ingela Johansson bjuder på den retrospektiva utställningen "Svart sol" högst uppe i huset. En utställning där hon samlat tidigare arbeten som behandlar sociala och politiska kamper under en längre period, allt från dokumentära arbeten om gruvstrejken 1969-1970 till suffragetternas leksaker.

– Svart sol benämns starar som formerar sig likt böljande svarta moln på himlen - för mig en symbol för det kollektiva, säger hon.

Precis som flera av utställarna vittnar om visar hon också ett tämligen nyskapat textilt projekt som påbörjades under coronapandemin. Stora porträtt av kvinnliga förebilder som Virginia Woolf hänger i ett av rummen där hon självlärd mixtrat med en textil kollageteknik.

– Jag kan egentligen inte sy, vet inte ens vilka stygn jag använt, men var så trött på att bara se människor via zoom under pandemin. Därför har jag bjudit in tio kvinnor till mitt middagsbord, säger hon.

undefined
I utställningen "Mariacano, röd väldigt röd och Policarpo" berättar den colobianska konstnären Gabriela Pinilla om historiska händelser från sitt land som inte hamnat i historieböckerna.

Gabriela Pinilla från Colombia har ett helt team som hjälper till att skapa en stor muralmålning på plats i utställningsrummet. 

– Jag är lärare i botten och insåg att varken jag eller mina elever kände till Colombias historia. Därför började jag göra böcker för att berätta den historia som ignorerats eller osynliggjorts av de "officiella" berättelserna, säger hon.

Totalt fem böcker har hon tillverkat samt ett otal väggmålningar där berättelserna getts en ny skepnad beroende på plats.

– Det är lätt att skapa ett officiellt narrativ där exempelvis den politiska oppositionen och deras kamp osynliggörs. Nu ger jag deras historia en röst.

undefined
Det är en enorm väggmålning som berättar historien om en familj som blev vräkta och tillsammans med 200 andra familjer ockuperade kvarteret Policarpa i Bogotá för att få tak över huvudet.

I utställningen "Kollektivet" presenterar hon två av dessa historiska berättelser. Den ena handlar om den socialistiska ledaren Maria Cano som kämpande för arbetarnas rättigheter under 1900-talets första hälft i Colombia. Den andra historien handlar om kampen för bostäder i kvarteret Policarpa i huvudstaden Bogotá – en berättelse som tar sin början när en familj som vräkts från sitt hem ockuperar en ledig tomt tillsammans med 200 andra familjer.

undefined
I det performativa verket "Heritage" kommer Elina Juopperi att bygga en kub av ranor som hon samlat på sedan år 2000. "Idag slumpas detta hantverk bort i Finland, medan mkan i Frankrike avlönar hantverkare för att bevara kunskapen av traditionella hantverk", säger hon.

Den finska konstnären Elina Juopperi har sedan år 2000 samlat på ranor – en textil tradition som är på väg att försvinna.

– Jag har bott många år i Paris där jag studerade konst och i Frankrike betalar man hantverkare för att hålla liv i traditionella hantverk för att inte kunskapen ska försvinna. Men i Finland hamnar ranor på loppmarknader, ingen vill ha dem längre. Det är bakgrunden till mitt verk "Heritage" där jag kommer att bygga en kub vars sidor är 180 centimeter, dimensioner hämtade från Leonardo da Vincis berömda ritning av den vitruvianska mannen, säger hon.

undefined
I videoinstallationen "There is another way" berättar Elina Juopperi om två olika dammprojekt i världen, varav det ena avvecklats. "Vi människor lär oss inte av historien. I Kina bygger man nu ett av världens största vattenkraftsverk med alla negativa ekologiska konsekvenser som följd".

Förutom "Heritage" medverkar Elina Juopperi även med videoinstallationen "There is another way" –  en kommentar i den ekologiska debatten.

undefined
Anders Marner började gå igenom sina gamla svartvita negativ från ungdomsåren i Boden under coronapandemin. Nu visar han upp ett urval i utställningen "Livet. Inte bara mitt".

Anders Marner, teckningslärare och forskare i bild vid Umeå universitet, visar upp sina gamla svartvita fotografier från sina tonår i Boden och senare i Stockholm under rubriken "Livet. Inte bara mitt", medan aktivisterna Lena Lagerstam och Bernt Selberg berättar om ett halvtsekels kamp och motstånd i fotoutställningen "Ingenting förändras av sig själv". 

undefined
Bernt Selberg och Lena Lagerstam har under ett halvtsekel organiserats sig ideellt, bland annat mot kärnkraften. "Hur kan man säga att slutförvaret är löst. Det säger sig själv att ingen vet om kopparkapslarna ens håller i 100 år", säger paret.

– Inte minst kampen för att rädda Kalixälven från utbyggnad är något vi är stolta över. Och musiken var mycket viktig, säger de.

undefined
Kristina Muntzing har i sin utställning "Aliasing" utgått från ett antal fotografier av fotografen Ida Ekelund som var verksam i Lund från till och med börskraschen 1929. "Trots att hon sedan tvingades ta jobb som hembiträde och städerska såg hon sig alltid som fotograf. Det identifierar jag mig med".

Slutligen har Kristina Muntzing tagit sin utgångspunkt i en samling fotografier av Ida Ekelund, fotograf från tidigt 1900-tal men som efter börskraschen 1929 blev tvungen att lägga ned sin verksamhet och försörja sig som hembiträde och städerska. Under rubriken "Aliasing" har utforskar hon förhållandet mellan konst, hantverk och dubbla yrkesroller i stora vävda textiler med några utvalda bilder från Ida Ekelunds samling.

undefined
Genom att scanna in bilder av Ida Ekelund och sedan bearbeta dem på vinyl och fotopapper har Kristina Muntzing närmat sig dessa porträtterade kvinnor från början av 1900-talet.

– Det är min hyllning till kvinnors frihet och ett konstnärligt möte mellan tid och rum, säger Kristina Muntzing.

Utställningen "Kollektivet" pågår från 27 maj till 24 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!