Konstbiennalen Open Art har intagit Ărebro med omnejd och stĂ€llt upp konstverk i gallerior, i vattnet, pĂ„ torg och i parker, som slottsparken dĂ€r Malin Tivenius verk âRum för avskedâ stĂ„r uppbyggt med vĂ€ggar som möter tak av trĂ€dkronor. Ett rum Ă€r ett klassiskt vĂ€ntrum medan det andra Ă€r ett rum för avsked.
ââDet Ă€r ett vĂ€ldigt lugnt rum Ă€ven om det Ă€r rörelse utanför. Det blir ett sakralt intryck och vi hoppas att mĂ€nniskor tar vara pĂ„ den stunden som vi kanske inte fĂ„tt under pandemin, sĂ€ger Martina ThorĂ©n, kommunikatör pĂ„ Open Art.
Ett annat verk Ă€r interaktiva âHej frĂ€mlingâ av den italiensk-portugisiska gruppen Moradavaga som med stora gula figurer av ihopsatta rör, sveper över marken, sittplatserna och trĂ€den pĂ„ ett av stadens mer centrala torg.
ââDe ville skapa nĂ„got som fungerar som gamla telefonsnören som man kan lyssna i och prata genom, men utan att riktigt veta vem som svarar pĂ„ andra sidan torget. Det skapar en möjlighet att vĂ„ga ta kontakt och att mötas i konsten vĂ€ldigt direkt, förklarar Martina ThorĂ©n.
Installationer frÄn Ukraina
Det Àr Ättonde gÄngen som utomhusbiennalen Àger rum och i Är stÀller 64 konstnÀrer frÄn sex vÀrldsdelar ut ett hundratal verk och installationer.
Anastasiia Usenko och hennes mamma Myroslava Usenko Àr inbjudna frÄn Kiev i Ukraina och deras konst bÀr en tydlig prÀgel av det pÄgÄende kriget.
ââAnastasiia Usenkos âOccupationâ Ă€r en lĂ„ng vĂ€gg klĂ€dd i svart tyg dĂ€r hon med trĂ„dar har ritat bilder frĂ„n kriget. Hennes mamma, Myroslav, jobbar med installationen âInvasionâ dĂ€r hon har skapat vardagsrum och barnrum som Ă€r inredda som vi Ă€r vana att se dem, men sĂ„ hĂ€nger det missiler i taket. Det Ă€r vĂ€ldigt starkt att se den delen av utstĂ€llningen, tycker Martina ThorĂ©n.
300 smultronplantor
à rstidernas skiftningar har en central plats i industrilokalen dÀr Avesta Art har sin plats. DÀr visas svensk och internationell konst bÄde i samspel och i kontrast med industrihistorien.
Johanna HÀstö stÀller ut 300 smultronplantor tillsammans med en blindteckning som hon jobbar pÄ under hela utstÀllningstiden och Joel Danielsson har skapat en taktil skulptur som pÄminner om hur sand formar sig av vÄgor under ytan.
ââDu vet, den krĂ€ver tid att formas men kan Ă€ndĂ„ tas in direkt, förklarar Charlotte Wells, museiintendent och verksamhetsledare pĂ„ verket i Avesta.
I arbetet med sitt video- och ljudkonstverk har Erica Giacomazzi följt kvinnliga slÀdhundsförare i i VÀsterbotten.
ââHĂ€r kan man verkligen följa Ă„rstidernas lopp, hur uttrycken förĂ€ndrar sig. Vinter Ă€r inte vinter pĂ„ samma sĂ€tt, sĂ€ger Charlotte Wells.
Explosiv Vivaldi-installation
NÀr Avesta Art introducerades var den en konstbiennal men numer arrangeras den varje sommar och i Är möts samtidskonst frÄn mestadels svenska konstnÀrer med en visuell installation av Antonio Vivaldis musik av den italienska gruppen Emotional Experiences.
ââKonstnĂ€rerna arbetar med lĂ„ngsammare processer och utgĂ„ngspunkten i installationen Ă€r att presentera Vivaldis musik och liv. De andra verken har ganska stillsamma uttryck med en hög grad av eftertanke medan Vivaldi-verket Ă€r extremt fĂ€rgstarkt och explosivt. Det skapar dynamik till verken och till vĂ„r lokal, berĂ€ttar hon.