Tio tolkar tiden - en unik "utställning" i Kuriren

Victoria Andersson "Håll ut – Hold on", H 38 x B 32 cm, Broderi, textilapplikation

Victoria Andersson "Håll ut – Hold on", H 38 x B 32 cm, Broderi, textilapplikation

Foto: Anders Alm

Konst2020-11-13 06:00

Victoria Andersson
Född 1971 i Kirunabor och verkar i Luleå


Om verken
Jag ser rödvita plastband fladdra i vinden, fastsurrade i ett träd och dess grenar. En tydlig avgränsning har lossnat och en säkerhetszon har blivit säker att beträda. Ränderna uppmanar till att hålla avstånd.

Ur wikipedia: ”Ett avspärrningsband är ett plastband som används likt ett stängsel för att varna eller förbjuda allmänheten att beträda det markerade området eller platsen.” 

Om konstnären
Victoria Andersson är utbildad på HDK-Valand Högskolan för konst och design i Göteborg. Andersson har haft en rad separat- och grupputställningar i Sverige och internationellt, just nu är hon aktuell med separatutställningen Tiden Lider på Umeå Konsthall.

 

Sture Berglund

Född 1937, bor och verkar i Piteå

Om verket

Detta år finns inte – för mig - den bottniska utskärgårdens positiva, flödande och arktiska ljus. Redan under årets första månader hör jag från havsisen orrarnas dova röster eka mot strandskogens svarta stammar. Jag anar något främmande, något ont förebådande. Inte bara för mig eller för min familj eller för våra vänner – utan något skrämmande för hela världen. I år skulle ingenting bli sig likt – vare sig i mitt yttre eller inre landskap.


Om konstnären
Sture Berglund har studerat vid Konstfackskolan och Grafikskolan, Konsthögskolan i Stockholm. Han är tecknare, grafiker, målare och formgivare. Sedan början av 1980-talet knuten till tvärvetenskapliga forskningsprojekt kring landhöjning, kustbygdsförändring och labyrintplatser samt dokumentation och tolkning av det bottniska natur- och kulturlandskapet.
Berglund har genom åren genomfört en rad utställningar, offentliga utsmyckningar och miljögestaltningar samt uppdrag inom bland annat trafik-, industri-, musei- och mediasektorn.



Mikael Dysholm
Född 1954, bor och verkar i Säivis, Haparanda kommun

Om verket

”När jag började arbeta på verket med temat samtiden så tänkte jag på hur andra konstnärer har behandlat temat och det första som dök upp i huvudet var Pablo Picassos Guernica, en målning som var en direkt reaktion på en samtida händelse. Min bild blev ingen direkt reaktion på en specifik händelse utan mer en bild av ett tillstånd av osäkerhet om våra
medmänniskor och om vår omvärld. Jag gav min bild titeln Mötet. 


Om konstnären
Mikael Dysholm har sin ateljé i Haparandas gamla järnvägsstation sen ca tjugo år tillbaka. Som många andra norrbottniska konstnärer fick han sin första konstutbildning på Sunderby Folkhögskola. Därefter har han studerat på Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland samt konsthögskolan Valand i Göteborg. Dysholm arbetar nästan uteslutande med teckning, olja och akvarell måleri.

Kerstin Hedström
Bor och verkar i Luleå

Om verket

En dag i juni kom en inbjudan att ”tolka samtiden i ett konstverk”. Så förvånad jag blev. Jag ser mig långt ifrån någon samtidsuttolkare. Så min första tanke blev att detta uppdrag inte var något för mig.
Men funderandet gick igång. Hur ser vi på tiden vi lever i? Hur upplever vi den?

För många år sen fick jag en fantastisk gåva av konstnären Ola Taube. En mängd laboratorieglas i olika storlek och form. Ola menade att jag var den rätta för att göra konst av det. Jag har svettats och våndats. Jag har försökt och jag har misslyckats. På senaste tiden har jag tänkt mycket på denna min skatt av formade glas. Ska jag då ändå inte kunna hitta på att göra något av dom? Redan samma kväll som inbjudan kom fick jag min idé. Och då var det bara att tacka ja.

Om konstnären
Skulptör och installatör med återvinning och slow-art som främsta kännetecken.
 

Linn Lindström 
Född 1987, bor och verkar i Jämtön, Luleå

Om verket

Jag tänker på hästen som begagnad symbol för kraft, på kolonisatörerna på torgen. På industriella revolutionen som stal framtiden för framtidens alla djur. På hur farten tar tag och hur händelser som föder händelser blir till ett eget väsen. Jag tänker på Black-Lives-Matter-rörelsen som öppnat debatten om kollektiv historisk skuld. Att det är vad rikedom består av. Jag tänker på blinkande nyheter som blir till vålnader i dagsljus. På spända händer som lever i natten, på generationer av nya fingrar som skriver ormjävel på en toalett. På att en yta av laminat kan vara återstoden av Agora.

Om konstnären
Utbildad på Kunstakademiet i Oslo (BFA) och Konsthögskolan Valand (MFA). 

Lena Stenberg 
Född 196, bor och verkar i Kiruna/Stockholm

Om verket

Natur, kultur, identitet och frågor om tillhörighet är ofta teman som Lena Stenberg blir inspirerad av. Hennes verk handlar också om tid och rum på olika sätt. Huset och hemmet är ofta ett tema i konstnärskapet. Om vår plats på jorden, vår bakgrund och tillhörighet till platser. Det avtryck som vi lämnat efter oss. Och hur vår historia hänger ihop med samtiden. 

Många gånger söker Stenberg ett utryck för vårt behov av skydd. För klimat, väder, miljö och annan yttre påverkan. 
Därför var det en utmaning att arbeta med temat virus. Covid 19. Det kändes inte så inspirerande först. Men när hon googlade på ordet virus och fick fram några bilder som satte den konstnärliga processen igång. Att arbeta med kläder. Skyddsoveraller kändes rätt.  2020 är året när ett virus tog över världen. Och hur ska man skydda sig mot det.
 
Om konstnären

Lena Stenbergs konstnärliga arbete har ofta rört sig mellan att skilda historiska reflektioner och politiska frågor. Hon arbetar främst med tredimensionella verk skulpturala objekt, installationer och fotografi. Miljöförstöring och markexploatering är också frågeställningar som Stenberg arbetat mycket med det senaste åren. 


Anders Sunna

Född 1985, bor och verkar i Jokkmokk

Om verket

Verket handlar om koncessionsrenskötselns koppling i det koloniala arvet i modern tid. Att köpa sig en frihet att kunna göra fina avdrag i deklarationen för en verksamhet som aldrig går plus för en hobbyrenägare. En kommun som anser sig veta bättre vem som är lämpad att sköta om sitt levebröd, om det kulturarv som gått i arv i flera generationer. Med sin makt hindrar kommande generationer att fortsätta det dom brinner för. Men glöm inte, att det någon brinner för har en låga som aldrig slocknar. En låga som brinner i generationer efter generationer, en sådan låga slocknar aldrig. Den bränner dig.

Om konstnären

Anders Sunna, är en nordsamisk konstnär från en renskötselfamilj i Kieksiäisvaara, på den svenska sidan av Sápmi. Sunnas politiskt laddade konstverk berättar historien om det samiska folkets våld och förtryck och behandlar mycket specifikt hans familjs fem decennium långa kamp för deras rätt och erkännande att vara renskötare. På grund av statlig politik förlorade familjen sina renmärken. Sunna använder sin konstnärliga praktik för att stärka det samiska samhället. Med kraftfulla bilder och politisk satir visar hans målningar, graffiti, skulpturer och installationer hur missbruk av auktoritet och makt leder till exploatering av mark och naturresurser, tvångsförflyttning och förföljelse. Sunna har konstnärlig grundutbildning vid Umeå konstskola samt kandidat examen på Konstfack med inriktning fri konst och arbetar heltid som konstnär sedan 2012.

Bertil Sundstedt
Född 1948 Boden, bor och verkar i Luleå

Om verket
Vargaväder är tillkommen som en sinnebild för den tid vi lever i.

 Om konstnären

Bertil Sundstedt är bildkonstnär som genom åren arbetat med skulptur, teckning och måleri. Han har även arbetat som lärare på konstskolan i Sunderby folkhögskola och som lärare med kurser och föreläsningar i konsthistoria och estetisk träning på institutionen för musik och media vid Luleå tekniska universitet i Piteå.

Sundstedt skriver om konst och kultur på frilansbasis i antologier, dagstidningar och diverse kulturtidsskrifter. Mellan 1990-1993 hade han ett förordnande som Länskonstnär i Norrbotten. 

Pia Schmaltz 
Född 1959, bor och verkar i Västra Hamnholmen, Luleå

Om verket

Virus sprids med luftburna vätskedroppar när en infekterad människa hostar och nyser. Med en hastighet av 160 kilometer i timmen skickar nysningen iväg droppar och aerosol om den inte placeras i armvecket eller i en ordentlig näsduk. Om du andas in en smittad persons nysning kan viruset ta sig in i din kropp via lungorna.

I lungblåsorna sker kroppens gasutbyte av koldioxid mot syre. Den barriären kan viruset forcera och hamnar då i kroppens blodbanor. Väl där kan viruset sikta in sig på och angripa blodkärl och vitala organ.

I väntan på ett tillförlitligt vaccin mot covid-19 är vi fortsatt tvungna att hålla oss informerade om smittoläget samt hålla i, hålla ut och hålla oss på minst 1,5 meters avstånd från varandra...

Om konstnären

Pia Schmaltz är konsthantverkare/designer/konstnär som driver sin egen keramikverkstad och butik på Västra Hamnholmen i Luleå. Hon skapar unika föremål att smycka hemmet och arbetsplatsen med samt bruksgods i stengodslera, till köket och det dukade bordet. Pia lånar form och dekor från natur, arkitektur och retro-keramik. Hennes signum är enkla former och spänstiga linjer.

Mats Wikström

Född 1954 i Stockholm, bor och verkar i Träskbrännan utanför Råneå.

Om verket

Vad betyder det?  Feminister? - Jag vet inte. Det finns många ingångar till detta verk. Om man vill. Även för mig. Jag ville ha en text. Det kom en ingivelse att så här ska du skriva. Nej men ska jag verkligen skriva det? Ja det ska du. Okej då, då gör jag väl det. Nu är det överlämnat till dig som betraktare att göra vad du vill med det, ta emot och processa verket i ditt inre eller strunta i det.

Om konstnären

Mats Wikström är konstnär och musiker och bor sedan fyra år i Träskbrännan i skogen utanför Råneå. Under våren, sommaren och hösten har han arbetat som konstnärlig ledare för Råneåbiennalen. Nu väntar arbete med att förbereda sin separatutställning på Luleå konsthall i november 2021. Deltar med ett litet fyrdelat verk i Luleåbiennalen 2020. Musiker i rockbandet Eterkropp, på gång även med ett album i eget namn. 

Victoria Andersson "Avgränsningen – Demarcation", Broderi, textilapplikation, H 230 x B 133 cm
Victoria Andersson "Avgränsningen – Demarcation", Broderi, textilapplikation, H 230 x B 133 cm
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!