På två våningar i Bildmuseet presenteras ett brett spektrum av idéer och uttryck, performance, skulptur, fotografi, teckning, måleri, ljud- och videoverk. Utställningstiteln Between the Devil and the Deep Sea refererar till tiden mellan studenternas konstutbildning i fri konst och starten på deras professionella karriärer, men anger också de osäkra villkor vad gäller inkomst och arbetsmöjligheter som många konstnärer lever med.

– Vi utbildar konstnärer som, med kreativitet, bidrar till ett demokratiskt system. Samtidigt är det en märklig känsla att arbeta med en akademisk utbildning som resulterar i ett yrke som det egentligen inte finns någon arbetsmarknad för, säger Swetlana Heger, konstnär och professor vid Konsthögskolan i Umeå .

I examensutställningen kommenterar avgångsstudenten Jonas Westerlund framtidsutsikerna i projektet The Volunteer Host. Som volontär museivärd utforskar han mötet med betraktaren som uppstår.

Artikelbild

| Anna Hillbom från Gällivare jobbar med bland annat trä för att skapa mystik i sin konst.

– Det kanske slutar med att jag får arbete här på Bildmuseet, säger han med glimten i ögat.

Textila influenser är återkommande inslag, liksom måleri, skulptur och stort engagemang för olika frågor. Varför så mycket textil då kan man undra? Kanske bottnar detta i den starka, svenska textil/designtraditionen och förhållande till hemmet och det mjuka, mysiga.

Anna Hillbom från Gällivare arbetar textil, trä och rörlig bild med önskan att locka fram inneboende kvaliteter och mystik. Hennes tredelade verk Trust and Gravity, Blood and Warmth och Rhythm of Certainty framkallar poetiska associationer till natur och liv i Norrbotten. Oscar Mega Männikkö från Vittangi visar det fotobaserade verket Pour Out a Little Liquor. Via sina bearbetade bilder tagna i Kiruna, Soppero, Luleå, Umeå och Stockholm ger han en spännande inblick i atmosfärer och stämningar från undergroundkulturen och avskilda platser som få känner till. Han visar även en film med en cover på en 2Pack låt. Hans självporträtt ”Vargpojke” har blivit till affisch för examensutställningen på Bildmuseet.

– Det är Nåjden i mig som kommer fram, sökandet efter mitt ursprung.