Vad mÄste en bok innehÄlla för att kallas deckare? Som yngre författare tÀnkte jag att en deckare mÄste skildra polisarbete, gÀrna pÄ ett vardagsrealistiskt sÀtt, och att den sortens böcker dÀrför ofta skrevs av poliser, jurister eller journalister. Sedan dess har spÀnningsgenren i Sverige genomgÄtt en stor förÀndring. Deckare kan se ut pÄ en mÀngd olika sÀtt, och till slut vÄgade jag sjÀlv ta steget och börja skriva spÀnning.
SĂ„ vad klassas numera som en deckare? NĂ€tbokhandeln Adlibris skiljer fortfarande mellan deckare/kriminalromaner och thrillers i sina kategorier, medan Bokus och Akademibokhandeln sorterar all spĂ€nning under rubriken deckare. Det bör förstĂ„s finnas med ett mordfall, eller annat grovt brott, men det behöver absolut inte vara en polis som löser mysteriet. âDetektivenâ kan lika gĂ€rna vara en privatperson som hamnar i en farlig situation eller hinns ikapp av sitt borttrĂ€ngda förflutna. Eller sĂ„ Ă€r huvudpersonen rentav sjĂ€lv kriminell.
En del sĂ€ger: âJag lĂ€ser inte deckare.â Kanske ser man fortfarande den gamla schablonbilden för sig, av en trött poliskommissarie som löser bestialiska och blodiga mordfall? Kanske tĂ€nker man sig nĂ„got ytligt och spekulativt?
Men att generalisera om alla de titlar som trĂ€ngs i deckarhyllorna Ă€r lika meningslöst som att dra alla âlitterĂ€raâ romaner över en kam.
Sanningen Àr att grÀnserna flyter. Den svenska deckarmarknaden har med sitt breda urval allt mer kommit att likna den anglosaxiska. Ofta Àr det svÄrt att dra en tydlig grÀns mellan deckare och psykologisk thriller, mellan spÀnningsroman och samtidsskildring. MÄnga deckarförfattare rör sig bort frÄn stÀdernas polisstationer, till andra sammanhang och miljöer. De lÄnar sprÄk och Àmnen frÄn den litterÀra romanen, medan romanförfattarna i sin tur snor berÀttartekniska grepp frÄn spÀnningsgenren. SÄ vad spelar det egentligen för roll vad det stÄr pÄ skylten i bokhandelshyllan?
NÀr vi vÀl lÀser nÄgot som Àr bra, Àr genrebeteckningar det sista vi tÀnker pÄ.
Gertruds 3 tips
David Ărlemalm
Allt för Bodil (Bokförlaget Forum)
Nu har tredje delen kommit i sviten som inleddes med debuten "Lite död runt ögonen" och uppföljaren "Som natten". Arto Ă€r en före detta smĂ„kriminell missbrukare och pappa till elvaĂ„riga Bodil. Medan han jobbar om kvĂ€llarna rör hon sig ute i Söders skateparker. En natt ser Bodil en brutal misshandel. Hon berĂ€ttar inte för nĂ„gon, men nĂ€r offret dör pĂ„ sjukhus finns plötsligt en mördare pĂ„ fri fot och hon Ă€r enda vittnet. Förutom stilsĂ€ker Stockholmsskildring Ă€r detta en angelĂ€gen berĂ€ttelse om mĂ€nniskor pĂ„ samhĂ€llets skuggsida. HĂ€r finns vĂ„ld och mörker men ocksĂ„ ljus, i skildringen av relationen mellan förĂ€lder och barn, och den obĂ€ndiga kĂ€rlek som spirar dĂ€r. Det Ă€r en vĂ€lskriven roman om social utsatthet â och en spĂ€nnande bladvĂ€ndare.
Tarryn Fisher
En Àrlig lögn (Harper Collins)
Efter "Allt du inte vet" och "Fruarna" Àr Tarryn Fisher aktuell med en ny bok pÄ svenska. SkulpturkonstnÀren Rainy har lÀmnat New York för en lugn tillvaro uppe i bergen i Washington State. Men nÀr hennes vÀninna kidnappas under en tjejhelg i Las Vegas, anar Rainy en koppling till sitt eget kaotiska förflutna. BerÀttelsen varvar tjejgÀngets intrigerande i det glittrande Las Vegas med Äterblickar till hÀndelser i Rainys barndom. Och det Àr i Äterblickarna som det verkligen brÀnner till, i skildringen av manipulation och hjÀrntvÀtt i en sluten sekt, och av en ung flickas extrema utsatthet och starka beslutsamhet att överleva och göra sig fri. I den rafflande upplösningen tvingas den vuxna Rainy att Àn en gÄng konfrontera sina demoner.
Anna Platt
Ingen du Àlskar kan dö (Bazar förlag)
Detta Àr berÀttelsen om ett brott och dess följdverkningar. Lena ska öppna pensionat pÄ Mallorca nÀr liket av en okÀnd man hittas pÄ hennes nya tomt. Hon blir besatt av att ta reda pÄ vem han var. Bianca inleder en relation med sin gifta chef pÄ Stockholmsförlaget, men kan omöjligt bli kvitt tankarna pÄ brodern som försvann för fyra Är sedan. I irlÀndska Sligo har Shane just fÄtt veta att hans pappa inte Àr hans biologiske far. Dessa tre personers öden flÀtas successivt samman i Anna Platts vÀlskrivna spÀnningsdebut. Stundtals kÀnns det som att lÀsa en roman av Sally Rooney eller Therese Bohman, men Platt förlorar aldrig spÀnningsintrigen ur sikte, utan lyckas skapa en intrikat bladvÀndare dÀr lÀsaren bara mÄste fÄ veta hur allt hÀnger samman.