3-D är det nya svarta

Kultur och Nöje2007-08-09 06:00
I framtiden kommer alla tecknade Disney-filmer att göras i digital 3-D.
Det betyder att man ser filmen med speciella glas-ögon på sig. Då får man se
effekter som gör att det ser ut som om man befinner sig mitt inne i filmen och som om personer och saker ibland hoppar ut ur filmduken.
- Förr var 3-D bara en
gimmick. Numera handlar det om att använda det för att föra handlingen framåt, säger Stephen
Anderson, som regisserat
Familjen Robinson.
Och i en rad länder kommer man att få se hans film tre-
dimensionellt. Han berättar stolt att alla biografer på Manhattan i New York visat den så. Och i USA kommer man innan 2007 är slut ha hunnit bygga om alla filmstäder i USA så att minst 20 procent av deras biografer ska kunna visa filmer i 3-D.
Tyvärr blir det inte så i Skandinavien, där Familjen Robinson får premiär på fredag. Här finns ännu inga biografer som är ombyggda för att kunna visa filmer i digital 3-D. Men det kommer.
- Alla kommande Disney-filmer kommer helt eller hållet att göras i 3-D, säger Stephen
Anderson. Biograferna måste
byggas om.
Familjen Robinson handlar om en pojke, som blir inlämnad på ett barnhem som baby. Som tonåring visar sig Lewis, som han döps till, vara en duktig uppfinnare. Men på en uppfinnarmässa saboteras han av den mystiske Plommonstopsmannen, och han möter en kille från framtiden, som i ett rymdskepp tar med Lewis för att möta sin familj den minst sagt udda familjen Robinson.
- Jag blev själv adopterad när jag var liten, så den här historien kändes klockren för mig, säger Anderson.
Handlingen utspelas några år bakåt i tiden, i dag, i en ljus framtid och, i en skrämmande sekvens, i en mörk, diktatorisk framtid.
- Allt detta var oerhört stimulerande. Det kändes verkligen fräscht att på det här sättet få
arbeta med en mängd olika
miljöer.
Och även karaktärerna är
stimulerande, inte minst
Plommonstopsmannen, som ser ut som en gammaldags filmskurk och som går som John Cleese från Monty Python.
- Han skulle vara skurkaktig, men inte så mycket att han blev skrämmande, säger Dick Zondag, som var den animatör som an-
svarade för just Plommonstopsmannen.
Familjen Robinson var
under produktion när John
Lasseter, chef för filmstudion
Pixar, blev en av cheferna på
Disney. Han hade synpunkter på filmen och nära 40 procent av den fick göras om.
- Det var bra och vettiga synpunkter, kommenterar Stephen Anderson.
Och hur känns det att nu ha Lasseter som chef?
- Fantastiskt. Det är som om vi har fått en ny Walt Disney!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!