Förra året var det rörelsekontroller som dominerade på mässgolvet och det finns tecken på att det blir samma trend i år, trots sviktande intresse från konsumenter.
På fyra år har det sålts 80 miljoner Wii över hela världen och Wii Play är det bäst säljande konsolspelet någonsin i USA. 2008 och 2009 var Wii den hetaste konsolen på marknaden och dess spel toppade ständigt försäljningslistor från världens alla hörn. Det var därför inte konstigt att Sony och Microsoft lanserade sina rörelsekontroller Playstation Move respektive Kinect hösten 2010.
Största reklamköparen
Microsoft gick samma väg som Nintendo och förlitade sig på tv-reklam. Enligt reklammätningsföretaget Tvcheck är Nintendo den enskilt största tv-reklamköparen i spelbranschen de senaste åren, men sedan Kinect lanserades i höstas har Microsoft tagit över rollen som den största aktören.
I dag ser verkligheten annorlunda ut. 2010 hade Nintendo färre titlar på den officiella försäljningstopplistan än på flera år och under 2011 har Wii-spelen ofta varit utanför topplistan helt. Samma sak gäller i ännu högre grad Kinect-spelen.
- Kinect-försäljningen dog efter nyår och Wii har gått dåligt länge, bekräftar en av flera återförsäljare som vi pratat med.
Detta till trots väljer Microsoft att satsa hårt på Kinect under 2011. Innan året är slut ska det finnas tre gånger så många spel till tillbehöret som det gör nu. Nintendo har ännu inte bekräftat att deras uppföljare till Wii kommer att ha rörelsekontroller, men det är vad analytiker tror och vad rykten gör gällande.
Till familjer
När Wii lanserades var det inbitna spelare som köpte konsolen och i början av dess livstid sålde spel som Zelda Twilight Princess och Metroid Prime bra. Sedan dess är det så gott som enbart familjespel som lanseras till konsolen. Microsoft valde redan från början att enbart rikta sig mot familjer. På E3 vill de däremot nå även mer inbitna spelare med sina Kinect-titlar.
Butikspersonalen som vi varit i kontakt med säger dock att en klar majoritet av alla som köper Kinect, Playstation Move eller Wii är familjer. Inbitna spelare, så kallade “hardcore gamers", har inte visat så stort intresse. En butikschef uttrycker det så här:
- Produkterna har inte marknadsförts mot en hardcorepublik och det är väldigt svårt att ändra en stämpel. Dessutom måste man fråga sig - hur hardcore kan man göra ett Kinect-spel?
Det är en fråga som både Microsoft och Nintendo måste ge svar på under årets E3-mässa.