Både bekant och annorlunda

Happy Wars.

Happy Wars.

Foto:

Kultur och Nöje2012-08-29 06:00

Guild Wars blev något av en långsam försäljningssuccé med sammanlagt sju miljoner sålda exemplar av originalet och de tre expansionerna. Nu, sju år efter lanseringen, är en uppföljare på gång och det är en helt annan verklighet för genren.

År 2012 har texter om massiva onlinerollspel (så kallade MMORPG) framför allt handlat om hur många spelare som genren tappat. Dels alla miljoner som flytt World of Warcraft, men också den flykt som alltför snabbt drabbade Star Wars The Old Republic. Båda har försökt göra mer och mer av sitt material gratis, men det tycks inte hjälpa. Börjar folk tröttna på massiva onlinerollspel?

- Min största oro för prenumerationsbaserade spel som övergår till att bli gratis är att de inte är skapade för det, säger Jeff Grubb på Arenanet. Alla funktioner som handlade om att få spelaren att spela så länge som möjligt passar inte i ett gratisspel.

Irriterade spelare
När man hör honom prata om Guild Wars 2 är det tydligt att de funderat hur de ska presentera sin titel. De vet vad folk irriterat sig på med massiva onlinerollspel efter alla dessa år och det är enligt dem själva precis dessa saker som har fixats i Guild Wars 2. Vi ska “slippa vänta i en halvtimme på en helare eftersom alla spelare kan hela", “det går att spela med vänner som är på en helt annan nivå" och vi kan glömma “långa väntetider på att det behagar dyka upp en transport". Men framför allt betonar de gång på gång att de inte har någon månadsavgift.

När man spelar Guild Wars 2 är det dock en bekant upplevelse. Det påminner väldigt mycket om de flesta andra massiva rollspel som släppts de senaste fem-tio åren. Skillnaderna finns i mer eller mindre tydliga detaljer där dynamiska händelser som påverkar spelvärlden kanske är den viktigaste tillsammans med en något mer personlig berättelse. Det blir också snabbt tydligt att Guild Wars 2 är ett välproducerat och innehållsrikt spel med en snygg, genomarbetad grafisk stil och en spelvärld som tål att upptäckas.

- Många MMORPG släpps halvfärdiga, menar Jeff Grubb. Det kunde fungera förr. Då väntade marknaden på nytt innehåll. Det gör den inte längre. Men vi har försökt att göra Guild Wars 2 helt klart. Det är därför det dröjt så länge.

Så många års arbete med spelet till trots har en fransk spelare nått maxnivån efter bara tre dagars spelande. Något som får räknas som extremt snabbt i genren som annars är känd för att sysselsätta spelare i hundratals eller till och med tusentals timmar. För honom återstår nu att ägna sig åt att leta legendariska vapen, strida mot andra spelare eller testa hur spelet skiljer sig med ett annat yrke och med andra val under spelets gång. För de flesta andra spelare återstår långa äventyr i ett betydligt lugnare tempo i en bekant värld som samtidigt känns lite lagom annorlunda jämfört med konkurrenterna.

Guild Wars 2

Genre: Massivt onlinerollspel

Utvecklare: Arenanet

Plattform: PC

Åldersgräns: 12 år

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!