Under ledning av kompositören Ann-Sofi Söderqvist framförde Norrbotten Big Band finalbidragen från den internationella tävlingen Jazzverk. Dock låg inte fokus på Norrbotten Big Band utan mer på kompositörerna vars verk framfördes av bandet.
Jazzverk är ett samarbete mellan Norrbotten Big Band och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Det är trettonde gången tävlingen utförs och Ann-Sofi berättade att bidragens kvalitet har höjts för varje år. 6 bidrag av 31 hade valts ut för att tävla om förstaplaten.
Norrbotten Big Bands framförande var som vanligt toppklass. Dan Johansson levererade vid flera tillfällen otroligt träffsäkra solon på trumpet. Trombonisten PO Svanström framförde också sina solon med precision och otrolig entusiasm.
För att få vara med i tävlingen var man tvungen att ha studerat musik på en högskolenivå. Jazzverk är inte bara en tävling, utan också en kurs på Kungliga Musikhögskolan som leds av Ann-Sofi Söderqvist. De kompositörer vars verk kom till final var unga, men väldigt duktiga.
På tredjeplats kom schweizaren Moritz Wesps komposition Titta inte ner. Det var ett välkomponerat nummer vars intro lyckades omfamna lyssnaren med ett bekvämt lugn. Tempot trappades upp succesivt och trombonsolot som framfördes av PO Svanström kändes välkomponerat och väl utfört
Andraplatsen gick till Hans Kristian Stefan från Tyskland med kompositionen Moody Tuesday. Hans komposition levererade lättuggad storbandsjazz på väldigt hög nivå. Brassektionen spelade unisont medan tonerna från ståbasen och pianot var mer fria och uttrycksfulla. Dan Johansson levererade ett fantastiskt solo på trumpet och mot solots slut knöts hela bandet samman och stycket avslutades väldigt intensivt.
Midnatt hette bidraget som tog hem förstaplatsen. Stycket är skrivet av finländare Artturi Rönkä. I stycket kan man höra influenser från tidigt 20-tal blandat med moderna element och en liten del blues. Som kompositör har Artturi lyckats riktigt bra med att blanda mörka och ljusa toner, samt skapa en otroligt vacker ljudbild.
Sammanfattningsvis så var kvaliteten på samtliga bidrag väldigt höga. De bidrag som inte fick någon placering var Tumbler av Anders Ekman, Pyramids of Delirium av Jonas Ivar Jurström och Emerald Roads av Bernd Raffold. Av alla finalbidrag så var min personliga favorit Emerald Roads. I den kompositionen blandade Bernd Raffold väldigt lekfulla, nästan poppiga, toner med seriösare inslag. Stycket var väldigt passionerat, lättsmält och glatt.