Bollsporternas rörelser tar plats i konsten

En virvlande rörelse, kanske upp mot en basketkorg. Det Àr en av tankarna bakom konstnÀren Mats Olofgörs verk Virvlande, som nu stÄr pÄ plats utanför LuleÄ Energi Arena.

Virvlande. KonstnÀren Mats Olofgörs frÄn Stockholm fick uppdraget att skapa ett offentligt konstverk utanför den ombyggda sportarenan i LuleÄ. Resultatet blev verket "Virvlande", en drygt 4 meter hög kopparskulptur som nu finns pÄ plats.

Virvlande. KonstnÀren Mats Olofgörs frÄn Stockholm fick uppdraget att skapa ett offentligt konstverk utanför den ombyggda sportarenan i LuleÄ. Resultatet blev verket "Virvlande", en drygt 4 meter hög kopparskulptur som nu finns pÄ plats.

Foto: Petra Isaksson

Kultur och Nöje2014-07-01 21:30

I snart 30 Är har Mats Olofgörs frÄn Stockholm sysslat med konstnÀrliga arbeten för det som brukar kallas det offentliga rummet; alltsÄ de platser vi alla har tillgÄng till.

– Det har blivit min arena, det ena har gett det andra, sĂ€ger Mats Olofgörs pĂ„ plats utanför gamla Pontushallen för att montera sitt verk.

Även om LuleĂ„ kommun sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka har en uttalad ambition att satsa en procent av kostnaderna för nybyggnationer och ombyggnationer pĂ„ konstinköp – tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet Ă€r lika över hela landet – blev det Ă€ndĂ„ diskussion kring summan som avsattes till just detta verk. NĂ„got som fick bĂ„de konsthallschefen Hans Sundvall och kulturchefen Åke Broström att protestera.

– Vi fick till slut mer pengar och kunde pĂ„börja arbetet med att söka efter ett verk, sĂ€ger konsthallschefen Hans Sundvall.

Drygt trettio konstnĂ€rer anmĂ€lde sitt intresse för att delta i den tĂ€vling som utlystes. Av dem valde en jury bestĂ„ende av kulturchefen Åke Broström, fritidschefen Helene Wiklund WĂ„rell och avdelningschefen för Park och natur Michael Öhman ut tvĂ„ konstnĂ€rer som fick uppdraget att skissa vidare. Uppdraget gick till slut till Mats Olofgörs.

– Inget uppdrag Ă€r det andra likt. HĂ€r hade jag platsen och önskemĂ„let frĂ„n bestĂ€llarna var att konstverket dels skulle matcha fasaderna pĂ„ byggnaderna runt omkring och dels associera till verksamheten i byggnaderna. DĂ€rför har jag tittat en hel del pĂ„ basket, pĂ„ rörelserna pĂ„ planen, mönstren de bildar. Ett offentligt konstverk ska fungera bĂ„de i ögonblicket och över tid, i de hĂ€r sammanhangen har man som konstnĂ€r en massa faktorer att förhĂ„lla sig till, man har ju ingen aning om vilka som kommer att möta verket, sĂ€ger Mats Olofgörs.

Genom Ären har han ofta arbetat nÀra arkitekter och andra konstnÀrer i projekt över hela landet. I flera av hans verk spelar ljuset en viktig roll. SÄ Àven hÀr, Virvlande kommer att ljussÀttas av lampor som ocksÄ trÀffar insidan.

Den drygt 4 meter höga skulpturen bestĂ„r av ett rör av rostfritt stĂ„l dĂ€r Mats Olofgörs lĂ„tit smida fast massor av mindre handknackade kopparbitar – allt för att bilda den rĂ€tta spiralformade rörelsen. Tillverkningen har skett i Kina.

– Jag valde koppar eftersom jag tycker att det samspelar fint med fasaderna, bĂ„de badhusets 50-talsfasad och den ombyggda arenans. Men det Ă€r ett mycket dyrt material och det tar tid att skapa just den form jag ville ha. DĂ€rför vĂ€nde jag mig till ett företag i Kina.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!