Broar av betong sopas inte undan sÄ lÀtt

Broar berÀttar. De diagonala hÀngstagen var nymodigheter nÀr bron uppfördes 1933. Danska Christiani & Nielsen har skrivit brohistoria nÀr de byggde bron över BodtrÀskÄn som enligt lÀnsstyrelsen har ett högt teknikhistoriskt vÀrde.

Kultur och Nöje2005-08-01 06:30
Stallbacken, grishuset och de omkring 50 arbetshĂ€starna som ingick i sĂ„gverksĂ€garens imperium pĂ„ 1860-talet och framĂ„t Ă€r borta. Och nu jĂ€mnas bensinmacken med marken. ICA Lunden pĂ„ andra sidan vĂ€gen gĂ„r vĂ€l samma öde till mötes. SpĂ„ren sopas nogsamt igen.<br>Men bron över BodtrĂ€skĂ„n frĂ„n 1933 stĂ„r pall om Ă€n den har ersatts med en nyare. Den Ă€r den Ă€ldsta bevarade bĂ„gbron i lĂ€net, utav betong som tiger som muren.<br>Men Eivor Lind frĂ„n Edefors hembygdsförening Ă€r en som kan berĂ€tta om BodtrĂ€skfors storhetstid. Om överste Bergman som lĂ€t bygga den vattendrivna sĂ„gen och kvarnen som uppfördes i anslutning som en eftergift Ă„t bönderna. Om brukssamhĂ€llet med herrgĂ„rd och lusthus och bolagshandel som sĂ„g till att arbetarnas pengar snurrade runt och genererade vinst Ă„t samma herre flera gĂ„nger. Han som köpte upp all skog av bönderna och gjorde Ă„bostĂ€llen av hemmanen som till skillnad frĂ„n kronotorp fick gĂ„ i arv.<br>LuleĂ„ stad brann ned och virket till uppbyggnaden kom frĂ„n BodtrĂ€skfors. Sedan följde arbetaruppror, lĂ„gkonjunktur och Ă„ngsĂ„gsbyggen vid kusten.<br>Skogsavverkningarna fortsatte och gav mĂ„nga jobb liksom flottningen av virket. Gösta Lindmark frĂ„n BodtrĂ€skfors har sett jobben i skogen minska drastiskt. Kalhyggena var mĂ„nga och stora och nu finns det mycket vĂ€xande skog.<br>Han Ă€r uppvĂ€xt alldeles vid Ă„n och var barn nĂ€r den ?nya? bron över BodtrĂ€skĂ„n byggdes 1933. Han sprang pĂ„ plankorna och över brobĂ„garna med sina kamrater. Vid 14 Ă„rs Ă„lder började han i flottningen. För 69 öre per timme jĂ€mfört med de Ă€ldre som fick 90 öre var det Ă€ndĂ„ roligt och en god affĂ€r om det var bĂ€ckflottning.<br> ? Vi fick teckna fler arbetstimmar Ă€n vi i sjĂ€lva verket arbetade. De ville fĂ„ ivĂ€g virket snabbt ut i LuleĂ€lven.<br>SpĂ„ren frĂ„n vĂ„r moderna historia röjs fort undan. Nu restaureras BodtrĂ€skĂ„n frĂ„n flottningstiden sĂ„ att fisken ska trivas bĂ€ttre.<br>Det var förresten flottningen som gjorde slut pĂ„ den gamla bron vid sĂ„gverksplatsen. Dammen i BodtrĂ€sket for och vattenfloden skar bort delar av Ă€lvbanken. Ett hus höll pĂ„ att följa med och Ă„n fick en delvis ny fĂ„ra. MĂ€nniskan och naturen bryter stĂ€ndigt nya vĂ€gar och bygger nya broar.<br>Fakta/ bron <br>BevarandevĂ€rde: Klass 1<br>ByggĂ„r: 1933<br>Brotyp: BĂ„gbro<br>SpĂ€nnvidd.38 m<br>KĂ€lla: LĂ€nsstyrelsen i Norrbottens lĂ€n
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!