Commedia dellÂŽarte i flersidig kabaret

Kultur och Nöje2007-03-15 06:00
Det Àr lite ödsligt i Christinasalens salong, det Àr inte dags för publiken riktigt Ànnu. PÄ scenen Àr det dÀremot full fart och stark koncentration, PiteÄ kammaropera Àr inne pÄ sin tredje och sista repetitionsvecka av Nattvandraren. PÄ fredag Àr det premiÀr.
I Nattvandraren Àr Arnold Schönbergs musik och arrangemang musikalisk bas medan de klassiska teaterfigurerna Pierrot, Colombine och Harlekin bÄde sjunger och ger berÀttelsens kÀnslor gestalt. Det nav allt egentligen rör sig runt Àr Pierrots ensamhet och melankoli.

Gestaltar ensamheten
För idén svarar Maria Sundqvist. Hon Àr konstnÀrlig ledare för Operaverkstan i Malmö, en gren av Malmö opera och musikteater som arbetar och utforskar konstformen i förhÄllande till en ung publik. I figuren Pierrot har Sundqvist funnit en gestaltning för ensamhet men Àven för att mÀnniskan kan uppleva sig vara annorlunda om natten. Kanske Àr den kÀnslan starkast i tonÄren, under mÄnga Är har hon noterat att ungdomars dikter ofta handlar om att ha ett nattjag. Inte sÀllan Àr ocksÄ mÄnen med.
Och uppsÀttningen i Sundqvists regi Àr ett sedan lÀnge önskat samarbete för musik- och operachefen Kjell Englund. Att presentera Schönbergs modernistiska konstmusik frÄn första hÀlften av 1900-talet enbart som konsert tror han skulle vara svÄrt.
- Med Nattvandraren kan vi göra ganska avancerad musik tillgÀnglig för unga mÀnniskor.
Uppdraget att framföra Schönbergs uppenbart svÄra men intressanta talsÄng, har gÄtt till mezzosopranen Katarina Giotas. I sin vita tunika stÄr hon som Pierrot dÀr mot den bleka mÄnskÀran, oÀndligt sorgsen, utanför och ja, riktigt blue. Framför henne umgÄs den alltid lika luriga och livsbejakande Colombine med Harlekin. De framtrÀder som om de vore pÄ cirkus: dansar pÄ lina, leker, trollar och jonglerar, retas lite med Pierrot, men bjuder ocksÄ in till gemenskap.
Colombine i sin tur sjungs av en bekant röst i PiteÄ kammaropera, sopranen Lisa Gustafsson. Harlekin Àr dÀremot en helt stum, men definitivt rörlig roll. Den görs av Johan Wellton som utbildad pÄ cirkusskola stÄr för jonglerandet - och det ena mer makalösa tricket efter det andra. Det Àr ocksÄ uppenbart att Wellton stÀndigt trÀnar. Vid alla pauser dÀr olika scenlösningar diskuteras hÄller han, utan att för den skull tappa fokus pÄ arbetet, pÄ med kÀglor, bollar eller bara med kroppen.
I orkestern, som sitter helt synlig i fonden, ingÄr delar av Norrbottensmusikens alldeles nya kammarensemble, Norrbotten Neo. Sedan den bildades första januari 2007 har musikerna haft tvÄ hektiska mÄnader med bÄde interna och externa konserter.
- Vi lÀgger rÀlsen samtidigt som vi kör, sÀger Kjell Englund. Den hÀr ensemblen ska bli den angelÀgnaste rösten inom samtidsmusiken.

Första gÄngen alla Àr samlade
Förutom att arbeta fram en egen konstnÀrlig profil, ska Norrbotten Neo vara en del av bÄde Norrbottens kammarorkester och PiteÄ kammaropera. Till den första produktionen med operan medverkar dock bara tvÄ av musikerna dÄ ett par av de andra redan tidigare tackat ja till uppdrag utanför orkestern just den hÀr perioden. Ytterligare nÄgon saknar en uppgift för sitt instrument i Nattvandrarens musik. Kommande produktioner skrivs dock för hela ensemblen.
Det Àr nu ocksÄ första gÄngen under repetitionsperioden alla Àr samlade. Under de tvÄ tidigare veckorna har aktörerna arbetat med en repetitör som ackompanjerat pÄ piano och i Malmö. DÀrför Àr det lite förvirrande för nÀr de nu bÄde möter scenografi och musiker.
- Det Àr sÄ det Àr, sÀger Maria Sundqvist och Kjell Englund om processen.
För Maria Sundqvist Àr det dock inte första gÄngen med Nattvandraren. Den sattes upp för tio Är sedan och Àven dÄ med Johan Wellton som Harlekin. Nu Àr han Àldre, scenografin och kostymerna annorlunda.
- Jag möter operan pÄ ett helt nytt sÀtt, sÀger Maria Sundqvist, sÄ förutsÀttningslöst som möjligt. Flera av Johan Welltons nummer Àr helt nya och jag tycker att det Àr mer kabaré över den hÀr uppsÀttningen.
Det Àr en viktig markering för i Nattvandraren ingÄr förutom Schönbergs sÄngcykel Pierrot Lunaire, ocksÄ kabarésÄnger eller Brettl-lieder. De lÄtarna, som de repeterande kallar dem under arbetet pÄ scenen, sjungs av den lÀttsamma Colombine.
Åtta förestĂ€llningar ges de nĂ€rmaste veckorna för gymnasieskolor i Norrbotten och UmeĂ„. Det blir en kort spelperiod men nĂ€r Nattvandraren tas upp igen till hösten blir det för en turnĂ© som omfattar hela Nmdz-omrĂ„det. I det samarbetet kring musikteater och dans ingĂ„r institutioner i de fyra nordligaste lĂ€nen.
Fakta
Orkestern i Nattvandraren under ledning av MÄrten Landström, piano <BR>Sara Hammarström, flöjt <BR>Robert Ek, klarinett <BR>Christer Svarfvar, violin <BR>Mattias Sandlund, cello <BR>Marcus Ström, slagverk
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!