"Det är vår skyldighet att försöka påverka"

Klimatförändringar och kvinnors rättigheter i stället för den senaste modellens träningsdoja. Affischer kan vara så mycket mer än reklam, det visar en utställning på Norrbottens museum där fotografen och Luleåbon Daryoush Tahmasebi står för det enda svenska bidraget.

EN GLOBAL RÖST. Daryoush Tahmasebi framför sin affisch A woman´s right left behind .  Affischerna kommer från många olika länder men tillsammans bildar de ett gemensamt språk.  Foto: Andreas Wälitalo

EN GLOBAL RÖST. Daryoush Tahmasebi framför sin affisch A woman´s right left behind . Affischerna kommer från många olika länder men tillsammans bildar de ett gemensamt språk. Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Kultur och Nöje2009-11-18 06:00
- Varför kvinnor och vilka kvinnor förtrycks? Den frågan vill jag ställa med min affisch, säger Daryoush Tahmasebi. Mot en klargul bakgrund står en kvinna som från burka till högklackat illustrerar kraven på henne på en viss typ av klädsel, en global företeelse som inte kan begränsas till någon särskild del av världen. Good50X70 är ett ideellt projekt som initierades i Italien 2007 och med stöd av FN-organet Unesco har man runt om i världen arrangerat utställningar. På sin väg till Luleå passerade årets affischer Florens och Neapel. En jury valde ut 210 affischer av drygt 4.000 bidrag som under sju teman illustrerar världens pågående problem. De kommer att användas av organisationer som till exempel Amnesty, Världsnaturfonden och Greenpeace. Agitatorisk roll
Historiskt användes affischen, som från början bestod helt av text, för diverse tillkännagivande för allmänheten. En bit in på 1800-talet blev de bildsatta och handlade främst om teaterföreställningar men det dröjde inte länge innan de fick en politiskt agitatorisk roll. Något som, med ett reklamklätt Luleå inför den stundande julhandeln, i dag kan tyckas avlägset. Men det är just affischens roll som politisk budbärare som Good 50X70 vill ta tillbaka. Projektet syftar, förutom att erbjuda organisationer möjligheten att använda affischerna och inspirera allmänheten, till att få grafiska designer och människor med kreativa yrken att inse sin potential som en politisk kraft. - Vi har absolut den makten. Det är vår skyldighet att försöka påverka, säger Daryoush Tahmasebi och berättar om en vän som fick se sina på Facebook publicerade posters hamna på skyltarna i demonstrationstågen på Teherans gator i somras. Ulf Renlund, utställningsansvarig vid Norrbottens-museet, ser att besökarna berörs. Vandringsutställning
- Den allmänna reaktionen har varit att man förundras, att man tycker affischerna är häftiga. Många tar till sig det direkta, lite ironiska, språket som många av dem har. Våra pedagoger är väldigt glada för de märker att utställningen verkligen engagerar, därför känns det jättekul att ha den här. Ambitionen är att skapa en vandringsutställning av affischerna som i första hand ska erbjudas till resten av länet, och senare kanske även Västerbotten eller Torneå. Relevant utställning
- Vi tycker det är viktigt att sprida budskapet eftersom utställningen är så relevant ur ett samhälleligt perspektiv, den väcker så många frågor, säger Ulf Renlund. Och likt en verkligt bra diktsamling verkar utställningen vara en plats som man kan återkomma till och varje gång fastna för något nytt. - Alla hittar sin egen speciella affisch, säger Ulf Renlund vars favorit är giraffen som tvingas sträcka sin hals till det yttersta för att inte drunkna av stigande utsläpp, en hänvisning till nästa månads stora klimatmöte i Köpenhamn. Utställningen pågår till sista januari 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!