"Det gäller att vara roligare än lekparken" , annars går publiken"

Det brukar komma stora skaror människor, mest småttingar, till Stadsparken när det är dags för de traditionella sommarföreställningarna. Så lär det se ut även i år när Lule Stassteater i samarbete med Banditteatern i Malmö dukar upp föreställningen Nyckelknipan.

OVANLIG ROLL. Lule Stassteaters konstnärlige ledare heter Håkan Rudehill och han har inte har några ambitioner att lägga sig i arbetet med produktionerna.

OVANLIG ROLL. Lule Stassteaters konstnärlige ledare heter Håkan Rudehill och han har inte har några ambitioner att lägga sig i arbetet med produktionerna.

Foto: Linda Wikström

Kultur och Nöje2009-06-24 06:00
- Målgruppen är alla mellan 2 och 40 år men de som är äldre får också komma, säger Pascal Wibe, regissör från Banditteatern, och skrattar. Fyra skådespelare kommer att finnas på scenen i parken när det är dags för premiär - Ann-Jeanette Öhrvall, Emma Löfström samt bröderna Edvin och Einar Bredefeldt. Kritisk publik
- Det är viktigt att göra bra teater, att prestera så bra som möjligt när man spelar för barn. De är den mest kritiska publik man kan ha. "Det gäller att vara roligare än lekparken, annars går publiken", säger Edvin Bredefeldt, Luleåkillen som just avslutat första året på scenskolan i Malmö. Han berättar att han stortrivs i den mångkulturella staden och att teaterklimatet och teaterlivet i Malmö är rikt, att många går på teater. - Jag känner mig oerhört privilegierad över att ha kommit in på utbildningen som varje år lockar 600-1.000 sökande. Under året på scenskolan har ett projekt om könsroller inom teatern känts särskilt viktigt. - All dramatik vi har jobbat med under första året har skrivits av män. Man undrar ju vad som händer med den som skrivs av kvinnor, säger han. Bredefeldt har också insett att det är män som spelar alla drivande roller och att kvinnorna bara finns med för att hjälpa fram och stötta mannen. - Jag hoppas att vi kan vara med och påverka det här synsättet när vi går ut från scenskolan, säger han. En utmaning
Edvin Bredefeldt är 24 år och för första gången har han lillbrorsan Einar, 17, med sig på scenen. Trots sin unga ålder har han faktiskt en del erfarenhet av både teater och film i bagaget. Han medverkade till exempel i filmen Järnets Änglar. - Det känns hemskt roligt att få spela mot brorsan, säger Einar som går på gymnasiets estetprogram. Emma Löfström tycker att det är en utmaning att spela för barn. - De tar det här på allvar och vill ju gärna vara med i föreställningen. Jag tycker att det är roligare när publiken består av barn, säger hon. Manus till Nyckelknipan, vars titel är en ordlek, har skrivits av Elin Ruuth. I nödfall
Lule Stassteaters konstnärlige ledare heter numera Håkan Rudehill och han berättar att han inte har några ambitioner att lägga sig i arbetet med produktionerna. - Det är en lite ovanligt roll för mig men jag kommer endast i nödfall att skriva något eget, säger han. I stället har han tagit på sig rollen att sätta samman ensembler, att ordna regissörer och att hitta talanger. - Sedan får de hitta sin egen konstnärliga väg, säger han. Ont om jobb
Rudehill gillar att jobbar med unga teatermänniskor men han är förvånad över att så många söker sig till yrket trots att det finns så ont om jobb. - Man vet hur hårt det är och ändå föds det nya generationer som vill satsa på teatern. Det är gåtfullt men det här med teaterintresset är något som inte går att släcka eller kväva. Rudehill har själv hunnit bli folkpensionär efter drygt 20 år som frilansande kulturarbetare. Han tycker att jobbet i Lule Stass är lagom till omfattningen. - Jag ska jobba 25 procent och jag tycker väl att jag kan det här någotsånär. Jag behöver inte gå några kurser. Från och med den 6 juli och tre veckor framåt blir det föreställningar på eftermiddagen sex dagar i veckan och det kommer inte att kosta en krona för den som vill sitta i publiken. - Det är tack vara samarbetet med Luleå kommun och landstinget, säger Maja Mella, producent på Lule Stass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!