Doldisen Paradox på väg mot genombrottet

UDDA SATSNINGAR. "Paradox nischar sig på annorlunda spel som andra utgivare inte förstår sig på", säger  företagets producent Shams Jorjani.

UDDA SATSNINGAR. "Paradox nischar sig på annorlunda spel som andra utgivare inte förstår sig på", säger företagets producent Shams Jorjani.

Foto:

Kultur och Nöje2012-01-25 06:00

Spelsverige består inte bara av giganter och indieutvecklare som får en plötslig försäljningssuccé. Det rymmer också en aktör som Paradox, som sakta byggt upp sin smala verksamhet och nu närmar sig ett långsamt genombrott.

I skuggan av Dice som ständigt får stå modell för den svenska spelbranschen har Paradox sakta men säkert växt sig större, delvis med hjälp av sin digitala butik Gamersgate. Företaget sysselsätter i dag 21 personer och hade 2010 en omsättning på 82 miljoner kronor. För vissa är de välkända, men många har knappt hört talas om dem. Det är i viss mån självvalt eftersom deras affärsidé är att satsa på lite annorlunda titlar, framför allt inom strategigenren. Eller som företagets producent Shams Jorjani uttrycker det:

- Paradox nisch är egentligen inte bara strategispel, utan nischade spel. Spel som är annorlunda och som andra utgivare inte förstår sig på.

Utvidgat bibliotek
Förutom att jobba med sina relativt stora varumärken i form av tunga strategititlar som Europa Universalis, Victoria och Crusader Kings har Paradox de senaste åren börjat utvidga sitt bibliotek. Förra året släppte de till exempel svenska Arrowheads multiplayerspel Magicka som överraskande blev företagets största försäljningssuccé någonsin med 1,3 miljoner sålda exemplar. Förutom att själva spelkonceptet blev uppskattat av en bred allmänhet var det också själva lanseringsmodellen som gjorde succé enligt Shams Jorjani.

- Släpp något till en ganska låg prislapp, lyssna på vad spelarna vill ha och släpp sedan nytt innehåll som matchar deras önskemål.

Arrowhead jobbar för närvarande med en ny expansion till Magicka, men också med tre andra projekt som ännu inte utannonserats och det är lite så Paradox jobbar. De hittar någon utvecklare som har rätt kunskaper och rätt attityd och sedan behåller de helst teamet under flera år i flera projekt.

Det görs för närvarande 20-25 spel för Paradox räkning i länder som Brasilien, Ryssland, Irland och Portugal, men hela sex svenska studior inblandade. Förutom Arrowhead är en av deras nya fynd på spelkartan Zeal Studios från Gotland. Vi har skrivit om dem förr på spelsidorna, men nu har de utannonserat ett spel som går ut på att ta hand om ett dvärgsamhälle i A Game of Dwarves för nedladdning till PC och Playstation 3. Ett till synes lättsamt spel, för att vara Paradox.

Rosornas krig
Ett annat svenskt bolag som jobbar med Paradox är Fatshark, som tidigare bland annat gjort Renegade Ops och Lead & Gold. Deras nya titel heter War of the Roses och är ett multiplayerkrig till PC förlagt till andra halvan av 1400-talet.

Även om 2012 blir året då Paradox tar något litet kliv in mot mitten så minskar de inte fokus på spelen som deras etablerade fans uppskattar. Victoria II: A House Divided, Gettysburg: Armored Warfare, Crusader Kings II, King Arthur II och Naval War Arctic Circle är alla typiska Paradox-spel som är under utveckling.

Även om branschen är överens om att den digitala marknaden kommer öka är det nästan bara Paradox som satsar så hårt på tidskrävande och eftertänksamma nedladdningsbara spel. En satsning som verkar vara lönsam i långa loppet, att döma av företagets ekonomi.

Grundades 1998

Planerade spelsläpp 2012:

Magna Mundi

Salem

Gettysburg: Armored Warfare

King Arthur II

Crusader Kings II

Naval War: Arctic Circle

War of the Roses

Warlock: Master of the Arcane

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!