En resa genom vÄr samtid
Kultur och Nöje2006-01-31 06:30Jan Manker<br>Tavlor pÄ en utstÀllning<br>Konstens hus, LuleÄ<br>Man skulle kunna likna konstnÀrens arbete med forskarens. Det rör sig om ett slags forskning i ett varseblivningens skymningsland mellan jaget och detet. Mellan intuition och kognition. Mellan dionysiskt och apolloniskt, mellan kÀnsla och förnuft.<br>Gestaltningarna tar sig olika uttryck beroende pÄ konstart och val av teknik. För den handarbetande bildkonstnÀren kan kÀnslan eller tanken visualiseras genom fÀrg, form och textur. För performanceartisten levandegörs den som processinriktade aktiviteter genom tiden i rummet. Ett slags fÀrskvara som mÄste upplevas hÀr och nu. <br>Videoteknik kan konservera och mÄngfaldiga processerna för att senarelÀgga upplevelserna. Datorer kan animera gestaltningarna till aldrig tidigare skÄdade framstÀllningar dÀr tidsflöden, dramaturgi, klippteknik i bild och ljud kan kombineras till allkonstverk som alltmer suddar ut grÀnserna mellan fakta och fiction.<br>Om man skulle dra en parallell till forskarssamhÀllet och likna massmedie-estetik vid en typ av tillÀmpad visuell forskning sÄ skulle man kunna kalla en företeelse som mÄleri vid en slags grundforskning i fÀrg, form, uttryck och perception. <br>KonstnÀrerna, i sina laboratorier (ateljéer) fördjupar sig i bildgestaltningens problematik. De rön de gör dÀr finner, i bÀsta fall och kanske sÄ smÄningom, nÄgon tillÀmpning inom till exempel design, arkitektur, film eller scenografi.<br>De hÀr tankarna kommer för mig nÀr jag just nu har tillfÀlle att se Jan Mankers retrospektiva utstÀllning Tavlor pÄ en utstÀllning pÄ Konstens hus i LuleÄ. Han visar bilder frÄn början av sextiotalet fram till i dag. <br>Den undersökande hÄllningen som Àr ett genomgÄende drag i hela utstÀllningen Àr pÄ nÄgot sÀtt forskarens. Vi kan tydligt utlÀsa tidsandan i hans visuella kommentarer till företeelser i den samtid som bilderna uppstod i. Informalismens formexperiment i de tidiga sextiotalet. Popkonsten under samma Ärtiondes slut som manifesteras i den seriella bilden Identiteter eller lekfullheten i mÄlningen Tubut.<br>Under sjuttiotalet politiserades konsten. Inte sÄ att Manker blev förenklat propagandistisk men man kan ana teman ur den politiska debatten. Leksaksframtoningen till trots sÄ förs associationerna i mÄlningen Tre mÀn i en vagn i riktning mot tidens förhÀrskande genre, arbetarbilder. <br>Detta Ärtionde Àgnade Manker Ät att mÄla leksaker som fick bli metaforer för Àmnen i tiden. En annan bild Ett barn Àr fött, Àr en mekanistisk dystopi dÀr formgjutna dockor med utbytbara delar stöps för att, fÄr man förmoda, tjÀna nÄgons intressen.<br>Det tidiga Ättiotalets bilder tycks dra mot konkretismen. Det var den tiden dÄ poststrukturalister och semiotiker gjorde karriÀrer genom att Àgna sig Ät att reducera bildbetraktandet till en frÄga om intellektuell teckentolkning. <br>Mankers bilder under nittiotalet leder mina tankar bakÄt i tiden till tysk romantik och bilder av Caspar David Friedrich, med ruiner och byggnader som förlorar sig i ett ljusdunkel. <br>Politiska kommentarer om exempelvis murens fall gestaltas som ett krossat Àggskal med mÄhÀnda det ideologiska innehÄllet rinnande nedför den stora duken.<br>PalestinafrÄgan illustreras som ett frimÀrke med text av poeten Freidrich Hölderlin Du gÄr under i flammor.<br>Manker blandar gÀrna in textfragment i sina bilder. Det kan ju vara ett sÀtt att styra associationerna, men det Àr nog inte avsikten utan jag misstÀnker att det Àr av kÀrlek till teckenformerna ? typografin. <br>Grafiker har ofta ett speciellt förhÄllande till just den konstarten. Det skrivna lÀgger ocksÄ till en annan lÀsart till bilden. FÀrg och form talar till en annan del av vÄr varseblivning Àn det abstrakta skrivna ordet som mÄste intellektuellt bearbetas, översÀttas innan det fullt ut upplevs. I detta möts, det jag inledningsvis berörde, intuition och kognition.<br>Tavlor pÄ en utstÀllning blir av det en intellektuell men mycket fantasifull och poetiskt laddad forskningsresa genom vÄr samtid.<br>