En utstÀllning fylld av berÀttelser
Kultur och Nöje2006-06-10 06:00Det sÀgs ibland att alla bilder berÀttar en historia. I den ena av Konstens hus tvÄ sommarutstÀllningar hamnar snarare historien bakom bilderna i centrum för intresset. En plötsligt upphittad teckning med titeln Flammande landskap och försedd med signaturen "Montana 48" blev inledningen till utstÀllningen Bodenskolan, som öppnar nÀsta lördag. NÄgra Är tidigare hade konstnÀren och skribenten Bertil Sundstedt pÄ vÀg till Ivan Aguélimuseet stannat till vid en sommarutstÀllning intill Sala silvergruva. PÄ galleristens frÄga berÀttade han att han kom frÄn Boden och fick till svar en upprÀkning av ett antal BodenmÄlare. För första gÄngen fick han ocksÄ höra begreppet "Bodenskolan" som galleristen tycktes vÀl förtrogen med. Bertil Sundstedt, Ä sin sida, hade trots sin hÀrkomst och sitt brinnande konstintresse aldrig tidigare stött pÄ uttrycket. Visserligen fanns det jÀmförelsevis mÄnga bildkonstnÀrer i Boden, men en sÀrskild skola? <SPAN class=mr>Tretton konstnÀrer </SPAN>Vid nÀrmare undersökning visade det sig att Britt Isaksson i sin bok NorrbottenskonstnÀrer frÄn 1963 skriver att BodenkonstnÀrerna till skillnad frÄn LulekonstnÀrerna med nÄgra fÄ undantag i huvudsak nÄtt sina konstnÀrliga mÄl pÄ krokigare vÀgar. Medan dÄtidens LuleÄkonstnÀrer hade fÄtt sin mÄlarutbildning i de offentliga skolorna hade BodenkonstnÀrerna hittat kunskap pÄ annat sÀtt - inte minst genom att lÀra av varandra i stark sammanhÄllning. Dessutom hade de enligt Isaksson "uppvisat en imponerande aktivitet". Man kan nÀstan tala om en gruppbildning, skriver hon lite försiktigt. Men grupper av det hÀr slaget har sÀllan fasta och bestÀmda grÀnser och nÀr Konstens hus nu visar utstÀllningen Bodenskolan har man samlat verk av 13 konstnÀrer. Och upphovskvinnan till bilden Flammande landskap fÄr inleda berÀttelsen. June Montana Lorentz föddes 1915 i staten Montana i USA av svenska förÀldrar. Hon kom att vÀxa upp i Boden. - Montana Lorentz var egentligen ett artistnamn. Hon gifte sig Lorentsson och tog sig mellannamnet Montana efter sin födelsestat, sÀger Svenolof Halvares, ansvarig för utstÀllningen pÄ Konstens hus. Under nÄgra vintrar pÄ 50-talet ledde hon tillsammans med den etablerade konstnÀren Bertil Linné mÄlarkurser i Boden. Kurserna blev viktiga pÄ mÄnga sÀtt, inte minst som inspirations- och kunskapskÀlla för alla nydanade konstnÀrer som dÀr fick stöd och samtalspartners i de redan etablerade Boden-konstnÀrerna. - DÀr bildades det som senare har kommit att kallas Bodenskolan, men sjÀlva kallade de sig Bodengruppen frÄn början, berÀttar Svenolof Halvares, som haft ett intressant jobb med att samla ihop bilderna till utstÀllningen. Verk av de mer kÀnda konstnÀrerna som Ingvar Jigrud, Bertil Linné, Stig Sandberg, John Thorgren, Rune Wanler, Stig Winnerskog och Jean Carlbrandt har inte varit svÄra att fÄ tag pÄ. VÀrre dÄ med Sven Boman, J-O Marner, Gösta Hedström, Gösta NÀswall, Hjalmar RönnbÀck och den enda kvinnan i gruppen - June Montana Lorentz. - MÄnga har först stÀllt sig lite frÄgande, men sedan har de kommit pÄ att "jo, min mamma har nÄgon bild". Av Roger Sandberg, som just nu stÀller ut pÄ Landstingshuset, har vi fÄtt lÄna flera bilder av June Montana Lorentz. Han började samla hennes konst av en slump och fattade tycke. <SPAN class=mr>LÀrde av varandra </SPAN>- June Montana Lorentz och Sven Boman Àr de enda i gruppen som lever i dag. Hon Àr drygt 90 Är och bor i Svenljunga. BerÀttelserna bakom varje konstnÀrskap Àr naturligtvis mÄnga och intressanta. Svenolof Halvares vet att berÀtta en del. - Hjalmar RönnbÀck var bonde, men ville egentligen bara mÄla och skulptera. En riktig begÄvning med stark formkÀnsla. Gösta NÀsvall arbetade hela sitt liv som konduktör pÄ SJ - en bra kombination tyckte han sjÀlv. - Jag tror RönnbÀck gick ett Är för Otte Sköld nere i Stockholm, men flera av dessa konstnÀrer var autodidakter och lÀrde sig som sagt var inte minst av varandra, sÀger Bertil Sundstedt, som skrivit en katalogtext till utstÀllningen. June Montana Lorentz kursverksamhet togs sÄ smÄningom över av Stig Sandberg, dÄ en ung konstnÀr som hon tog under sina vingars beskydd. - Hon Àgnade sig en hel del Ät portrÀttmÄleri för sin försörjning och som jag har uppfattat det hade hon inget riktigt renommé hos de yngre konstnÀrerna. Förmodligen berodde det bland annat pÄ hennes brödbilder, sÀger Bertil Sundstedt. June Montana Lorentz bodde i Boden som ung men Äterkom flera gÄnger. DÀremellan reste hon ut i vÀrlden och bodde bland annat i Paris. - Men sedan flyttade hon, och senare ocksÄ Stig Sandberg, till PiteÄ. June Montana blev trött pÄ Boden och ilsknade till efter en taskig recension av Gunnar Bring i NorrlÀndskan. PÄ FramnÀs folkhögskola har hon bland annat gjort en stor vÀggmÄlning som Àr riktigt fin. Och Hjalmar RönnbÀck har bland annat gjort en skulptur till ett Älderdomshem i FagernÀs. Bertil Sundstedt drar paralleller mellan Bodenskolan och arbetarlitteraturen. - De förverkligade sina drömmar om det konstnÀrliga. Att de blev kÀnda utanför Norrbotten har förmodligen en del att göra med att konstnÀrer Ànda in pÄ 1960-talet var tvungna att först stÀlla ut i Stockholm innan man gjorde sig besvÀr pÄ hemmaplan. Hade man inte stÀllt ut i huvudstaden betraktades man inte som riktig konstnÀr.